'Een derde ouderen gaat per brief stemmen'
WOERDEN (ANP) - Van de kiezers van 70 jaar en ouder is 30 procent van plan per brief te gaan stemmen. Dat meldt ouderenbond ANBO op basis van een eigen peiling. De organisatie noemt dat "voor een hele nieuwe optie best veel". Van de 70-plussers denkt 11 procent erover om een of twee dagen eerder naar het stembureau te gaan.
Om het stemmen 'coronaproof' te laten verlopen heeft het kabinet bepaald dat mensen vanaf 70 jaar per brief mogen stemmen. Ook kan op veel plaatsen al op 15 en 16 maart worden gestemd en mogen kiezers deze keer drie stemmen bij volmacht uitbrengen in plaats van twee.
Aan de enquête van de ANBO deden 6000 mensen van 65 jaar en ouder mee. De bond wilde weten hoe corona het stemgedrag van senioren beïnvloedt. De informatie over het briefstemmen bij de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen valt deze vrijdag bij de eerste 70-plussers op de mat.
Blij
De ouderenorganisatie is blij dat best veel senioren gebruik gaan maken van het briefstemmen, maar maakt zich ook zorgen over mogelijk ongeldige stemmen. Als je het formulier niet juist invult, kan je stem ongeldig zijn, waarschuwt de ANBO. Ze adviseert de briefstemmers er goed voor te gaan zitten en zo mogelijk een ander te laten meekijken. Ook moet de brief op tijd op de post.
Van de mensen van 65 tot 70 jaar gaat 60 procent gewoon naar het stembureau op de verkiezingsdag. Bij de mensen boven 70 jaar ligt dat rond 46 procent. Bijna niemand gaat een andere persoon machtigen.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
42 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
45 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
2 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
3 uur geleden