Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Duurzame verpakking steeds belangrijker bij keuze consument'

'Duurzame verpakking steeds belangrijker bij keuze consument'

AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Volgens het Economisch Bureau van ABN AMRO geeft twee op de drie consumenten aan daar bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit op te letten. Ruim een derde van de consumenten is bereid daar extra voor te betalen.

Bijna zeven op de tien Nederlanders vinden het volgens ABN AMRO onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt. Tegelijkertijd vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets waar vaak juist een verpakking invloed op heeft.

ABN AMRO concludeert dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo zou bij de keuze voor een verpakking de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, net als de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Recyclebare verpakkingen

Supermarkten en leveranciers van voedsel hebben ook steeds meer aandacht voor duurzame en recyclebare verpakkingen. Maar de duurzame inzet is volgens ABN AMRO niet eenvoudig, omdat ook rekening moet worden gehouden met functionele kenmerken, Dan gaat het om de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak, kosten en transporteerbaarheid. Ook moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.

Producenten en supermarkten zijn volgens de bank verder terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier onvoldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.

Verder merkt ABN AMRO op dat de coronacrisis er mede voor zorgt dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis. Deze ontwikkeling is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

1 uur geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

1 uur geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

4 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

6 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

7 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

8 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

8 uur geleden