Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Duurzame verpakking steeds belangrijker bij keuze consument'

'Duurzame verpakking steeds belangrijker bij keuze consument'

AMSTERDAM (ANP) - Steeds meer consumenten vinden het belangrijk dat producten in duurzame verpakkingen worden aangeboden. Volgens het Economisch Bureau van ABN AMRO geeft twee op de drie consumenten aan daar bij de aanschaf van voorverpakte groente en fruit op te letten. Ruim een derde van de consumenten is bereid daar extra voor te betalen.

Bijna zeven op de tien Nederlanders vinden het volgens ABN AMRO onzin dat komkommers of paprika’s in plastic worden verpakt. Tegelijkertijd vindt de consument het ook erg belangrijk dat producten hygiënisch en lang vers blijven, iets waar vaak juist een verpakking invloed op heeft.

ABN AMRO concludeert dat consumenten nog onvoldoende bekend zijn met de milieu-impact van verschillende verpakkingsvormen en waarom een product wordt verpakt. Zo zou bij de keuze voor een verpakking de CO2-uitstoot bij de productie en transport mee moeten wegen, net als de houdbaarheid van een product om voedselverspilling te voorkomen.

Recyclebare verpakkingen

Supermarkten en leveranciers van voedsel hebben ook steeds meer aandacht voor duurzame en recyclebare verpakkingen. Maar de duurzame inzet is volgens ABN AMRO niet eenvoudig, omdat ook rekening moet worden gehouden met functionele kenmerken, Dan gaat het om de invloed op houdbaarheid, voedselveiligheid, gemak, kosten en transporteerbaarheid. Ook moet een verpakking voor de consument aantrekkelijk ogen.

Producenten en supermarkten zijn volgens de bank verder terughoudend in het gebruik van biologisch afbreekbare plastics, omdat voor de grondstoffen daarvan vaak schaarse landbouwgrond wordt gebruikt die eigenlijk nodig is voor het verbouwen van voedsel. Daarnaast zijn afvalverwerkers hier onvoldoende op ingesteld, waardoor het vaak alsnog in de verbrandingsoven terechtkomt.

Verder merkt ABN AMRO op dat de coronacrisis er mede voor zorgt dat consumenten 15 procent meer plastic afval in huis hebben. Dit komt onder meer door de verschuiving van de vraag naar verpakkingen, van bulkverpakkingen voor horeca en wegwerpverpakkingen voor thuis. Deze ontwikkeling is naar verwachting voor een deel structureel doordat het aantal werkplekken in kantoren wordt verlaagd en vaker thuiswerken de norm wordt.

Meer uit Financieel

Google-eigenaar Alphabet flink hoger op Wall Street na cijfers

NEW YORK (ANP) - Alphabet behoorde donderdag tot de grote stijgers op de beurzen in New York. Het moederbedrijf van Google boekte afgelopen kwartaal fors meer winst. De clouddiensten van het concern bleven profiteren van de snelle groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de advertentie-inkomsten van de zoekmachine en videoplatform YouTube namen verder toe.

59 minuten geleden
Heineken stopt na dertig jaar als sponsor Champions League

AMSTERDAM (ANP/BELGA) - Bierbrouwer Heineken stopt na dertig jaar als sponsor van de Champions League. Het Nederlandse concern, dat gedurende die periode prominent zichtbaar was rond de wedstrijden in het belangrijkste Europese voetbaltoernooi voor clubs, geeft de voorkeur aan andere sponsordeals. Onder meer bij de Formule 1 blijft het merk goed zichtbaar, meldt de brouwer.

1 uur geleden
ECB laat rente in eurozone opnieuw onveranderd

FLORENCE (ANP) - De Europese Centrale Bank (ECB) laat de rente in de eurozone opnieuw onveranderd, zoals algemeen werd verwacht op de financiële markten. Het belangrijkste rentetarief blijft staan op 2 procent. Het is de derde rentepauze op rij van de ECB.

1 uur geleden
VodafoneZiggo verliest minder internetklanten

UTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo blijft omzet en internetklanten verliezen, maar laat daarbij wel verbetering zien. Het verlies van 18.500 internetklanten in het derde kwartaal is het beste resultaat sinds begin 2023. Dat komt doordat "het proactief vernieuwen van contracten zichtbaar heeft bijgedragen aan klantbehoud", meldt het telecombedrijf.

1 uur geleden
ECB: proef met digitale euro kan al in 2027 van start gaan

BRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) wil in 2027 een proef starten met de digitale euro, mits de regeringen van Europese lidstaten en het Europees Parlement volgend jaar overeenstemming bereiken over het wettelijke kader. Dat maakte de ECB donderdag bekend. Volgens de bank kan de digitale euro in 2029 officieel worden ingevoerd als de proef succesvol verloopt.

1 uur geleden
Platenconcern achter Taylor Swift sluit deal over AI-muziek

HILVERSUM (ANP/BLOOMBERG) - Platenconcern Universal Music Group heeft een licentiedeal gesloten met de AI-muziekstart-up Udio. Dat bedrijf krijgt daardoor toegang tot de muziek van sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John om zijn kunstmatige intelligentiemodellen te trainen. De artiesten worden hiervoor gecompenseerd.

1 uur geleden
Novo Nordisk doet miljardenbod op obesitas-start-up Metsera

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Deense farmacieconcern Novo Nordisk, bekend van de diabetes- en afslankmiddelen Ozempic en Wegovy, heeft een ongevraagd bod gedaan op branchegenoot Metsera. Novo Nordisk doet een bod van 6,5 miljard dollar en overtreft daarmee de bieding van de Amerikaanse concurrent Pfizer.

3 uur geleden