Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Duitse rechters staan met mate sluikreclame op Instagram toe

Duitse rechters staan met mate sluikreclame op Instagram toe

KARSLRUHE (ANP/DPA) - Influencers die op Instagram met foto's naar producten of merken verwijzen maken zich niet schuldig aan sluikreclame. Volgens het Duitse Bundesgerichtshof overtreden ze daarmee niet de reclameregels, al mogen de afbeeldingen niet te promotioneel van aard zijn.

De rechters oordeelden onder meer over zogeheten 'tap tags' in foto's op Instagram. Daarmee worden gebruikers doorverwezen naar profielen van fabrikanten of merken. Volgens de rechters is enkel het feit dat foto's waarop het product is afgebeeld die zijn voorzien van deze tags niet voldoende om te veronderstellen dat het om reclame gaat. Als er een link naar een website van de fabrikant van het afgebeelde product wordt geplaatst, is dit wel het geval. Dit gebeurt ook regelmatig.

De Duitse organisatie Verband Sozialer Wettbewerb, die zich onder andere bezighoudt met eerlijke concurrentie, had bezwaar gemaakt tegen de in hun ogen ontoelaatbare sluikreclame. De klachten waren gericht tegen de influencer Cathy Hummels, de vrouw van voetballer Mats Hummels, mode-influencer Leonie Hanne en fitness-influencer Luisa-Maxime Huss. De vrouwen hebben nu grotendeels gelijk gekregen.

Tegenprestatie

In één geval namen de Duitse rechters een ander standpunt in. Voor een post over een frambozenjam had een van de influencers een tegenprestatie van het bedrijf ontvangen, zonder de post als reclame te bestempelen. De rechters beschouwden dit als een overtreding van de wet op de oneerlijke concurrentie.

In Nederland geldt volgens de Stichting Reclame Code dat bij het bespreken of het tonen van een merk of product op sociale media de consument gemakkelijk moet kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Als een influencer een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, moet dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting. Of het duidelijk genoeg is, hangt af van het platform en de context.

Als niet duidelijk vermeld wordt dat een post reclame bevat kan een klacht worden ingediend en kan de stichting een waarschuwing afgeven. Als deze wordt genegeerd worden toezichthouders ingelicht, zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die gaat over consumentenwetgeving. Mogelijk dat na onderzoek zelfs een boete volgt.

Meer uit Financieel

iPhone met AI-functies stuwt omzet Apple, China is tegenvaller

CUPERTINO (ANP) - Apple heeft in het voorbije kwartaal een hogere omzet geboekt, waarbij de verkoop van nieuwe iPhones het sterkst bijdroeg aan die stijging. Mede dankzij nieuwe functies die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) waren de nieuwste smartphones van het Amerikaanse techconcern in trek. Maar de verkopen op de voor Apple belangrijke Chinese markt vielen tegen.

2 uur geleden
Clouddiensten leveren Amazon veel hogere winst op

SEATTLE (ANP/BLOOMBERG) - Techconcern Amazon heeft in het derde kwartaal een aanzienlijk hogere winst geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral aan cloudtoepassingen verdiende het bedrijf veel meer, mede dankzij de vraag naar rekenkracht in datacenters voor nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie. Maar Amazon verdiende ook meer aan de webwinkeldiensten waar het bedrijf bekend om staat.

2 uur geleden
Onrust over resultaten Meta en Microsoft kost S&P 500 maandwinst

NEW YORK (ANP) - Beleggers in New York zijn donderdag erg geschrokken van de vooruitzichten die techconcerns Meta en Microsoft gaven bij hun kwartaalresultaten. Aandelen van het socialemediabedrijf en de softwareverkoper gingen hard omlaag en sleurden belangrijke graadmeters op Wall Street mee.

3 uur geleden
OpenAI voert concurrentie met Google op met zoekfunctie

SAN FRANCISCO (ANP/BLOOMBERG) - OpenAI intensiveert de concurrentie met Google door zijn AI-chatbot ChatGPT uit te breiden met nieuwe zoekfuncties. Met de nieuwe functie, ChatGPT Search, kunnen gebruikers actuele informatie zoeken en bronvermeldingen zien van bijvoorbeeld nieuwsuitgevers en andere databronnen, aldus OpenAI.

5 uur geleden
Muziekconcern achter Swift verdient meer aan video na TikTok-deal

HILVERSUM (ANP) - Universal Music Group (UMG) heeft het afgelopen kwartaal meer verdiend aan de muziek van artiesten als Taylor Swift, Post Malone en Billie Eilish. Daarbij stegen vooral de vergoedingen voor het gebruik van hun liedjes in video's.

5 uur geleden
Shell schaarse stijger op lagere aandelenbeurs Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een aanzienlijk verlies gesloten. Vooral chipfondsen stonden onder druk en trokken de AEX omlaag na enigszins tegenvallende kwartaalberichten van Amerikaanse techconcerns Meta en Microsoft. Shell was een van de weinige winnaars op het Damrak dankzij goed ontvangen resultaten.

6 uur geleden
Ook accountantskantoor EY ontdekt fraude met toetsen

ROTTERDAM (ANP) - Bij accountantskantoor Ernst & Young (EY) is ook examenfraude ontdekt. Dit meldt EY in zijn transparantieverslag over 2023 en 2024. Bij andere accountantskantoren is de fraude met toetsen al eerder ontdekt.

7 uur geleden