Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Duitse rechters staan met mate sluikreclame op Instagram toe

Duitse rechters staan met mate sluikreclame op Instagram toe

KARSLRUHE (ANP/DPA) - Influencers die op Instagram met foto's naar producten of merken verwijzen maken zich niet schuldig aan sluikreclame. Volgens het Duitse Bundesgerichtshof overtreden ze daarmee niet de reclameregels, al mogen de afbeeldingen niet te promotioneel van aard zijn.

De rechters oordeelden onder meer over zogeheten 'tap tags' in foto's op Instagram. Daarmee worden gebruikers doorverwezen naar profielen van fabrikanten of merken. Volgens de rechters is enkel het feit dat foto's waarop het product is afgebeeld die zijn voorzien van deze tags niet voldoende om te veronderstellen dat het om reclame gaat. Als er een link naar een website van de fabrikant van het afgebeelde product wordt geplaatst, is dit wel het geval. Dit gebeurt ook regelmatig.

De Duitse organisatie Verband Sozialer Wettbewerb, die zich onder andere bezighoudt met eerlijke concurrentie, had bezwaar gemaakt tegen de in hun ogen ontoelaatbare sluikreclame. De klachten waren gericht tegen de influencer Cathy Hummels, de vrouw van voetballer Mats Hummels, mode-influencer Leonie Hanne en fitness-influencer Luisa-Maxime Huss. De vrouwen hebben nu grotendeels gelijk gekregen.

Tegenprestatie

In één geval namen de Duitse rechters een ander standpunt in. Voor een post over een frambozenjam had een van de influencers een tegenprestatie van het bedrijf ontvangen, zonder de post als reclame te bestempelen. De rechters beschouwden dit als een overtreding van de wet op de oneerlijke concurrentie.

In Nederland geldt volgens de Stichting Reclame Code dat bij het bespreken of het tonen van een merk of product op sociale media de consument gemakkelijk moet kunnen begrijpen dat het om reclame gaat. Als een influencer een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, moet dat uitdrukkelijk vermeld te worden in de uiting. Of het duidelijk genoeg is, hangt af van het platform en de context.

Als niet duidelijk vermeld wordt dat een post reclame bevat kan een klacht worden ingediend en kan de stichting een waarschuwing afgeven. Als deze wordt genegeerd worden toezichthouders ingelicht, zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) die gaat over consumentenwetgeving. Mogelijk dat na onderzoek zelfs een boete volgt.

Meer uit Financieel

Tankbouwer Rheinmetall verwacht vervijfvoudiging omzet tegen 2030

DÜSSELDORF (ANP/BLOOMBERG) - Het Duitse defensieconcern Rheinmetall verwacht dat de jaarlijkse omzet tegen 2030 ongeveer vervijfvoudigt ten opzichte van de behaalde 9,8 miljard euro vorig jaar. Topman Armin Papperger voorziet dat de jaarlijkse inkomsten dan 50 miljard euro bedragen, zei hij dinsdag. Het geld stroomt al tijden binnen bij de wapenfabrikant, nu Europese regeringen honderden miljarden vrijmaken voor herbewapening en defensieversterking.

24 minuten geleden
FNV: lastig te zeggen of fusienieuws AkzoNobel positief is

UTRECHT(ANP) - Het is nog lastig om te zeggen of de fusie tussen verf- en coatingconcerns AkzoNobel en Axalta goed of slecht nieuws is voor werknemers in Nederland, reageert FNV. Vakbondsbestuurder Esam Laassal geeft aan dat het hem nu nog onduidelijk is wat de samenvoeging betekent voor de werkgelegenheid in Nederland.

25 minuten geleden
Ngo: TotalEnergies betrokken bij oorlogsmisdaden in Mozambique

MOZAMBIQUE (ANP/AFP) - Een mensenrechtengroep heeft een juridische klacht ingediend tegen TotalEnergies, waarin het Franse energieconcern wordt beschuldigd van "medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden" bij zijn gasproject in Mozambique. Het European Centre for Constitutional and Human Rights (ECCHR) richt zijn klacht op vermeende misstanden door soldaten van een gezamenlijke taskforce (JTF). Deze eenheid was ingezet om het terrein te beveiligen waar TotalEnergies actief is.

1 uur geleden
Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

2 uur geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

2 uur geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

3 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

4 uur geleden