Duitse laadpalenzaak Fastned en Tesla naar Europees Hof
DÜSSELDORF (ANP) - Laadpalenuitbater Fastned en maker van elektrische auto's Tesla weten voorlopig nog niet of zij laadpalen langs Duitse snelwegen mogen gaan aanbieden. De rechtbank in Düsseldorf, waarbij ze hierover een zaak hadden aangespannen, wil eerste bepaalde vragen beantwoord zien door het Europese Hof van Justitie.
De zaak heeft te maken met de exploitant van tankstations Tank & Rast, die sinds eind jaren 90 zo'n 95 procent van alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen uitbaat. Daarmee heeft het bedrijf dus zowat een monopolie. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH en Tank & Rast wilden die concessie uitbreiden met laadpalen en de Duitse kartelwaakhond oordeelde eerder dat dit mocht.
Maar Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadpalen. Ze zeggen dat het laden van elektrische auto's een wezenlijk andere bedrijfstak is dan tanken, met ook een ander verdienmodel. Bij veel uitbaters zijn er bijvoorbeeld verschillende prijzen voor abonnees en niet-abonnees en veel laadbedrijven doen niet ook in fossiele brandstoffen.
Onwenselijk
In de ogen van de Duitse rechtbank is de zaak niet zo simpel. De rechter wil eerst graag meer helderheid over de toelaatbaarheid van wijzigingen in bestaande concessieovereenkomsten.
Deze stap naar het Europese Hof van Justitie vindt Fastned "onwenselijk". "De verlenging van de beslistermijn die daarmee waarschijnlijk gepaard gaat, komt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur niet ten goede", laat het Nederlandse bedrijf weten in een reactie. De onderneming hoopt dat de autoriteiten en Autobahn alsnog tot inkeer komen en ervoor kiezen om meer concurrentie mogelijk te maken. Fastned heeft nu al 37 laadstations in Duitsland, maar nog niet direct langs de snelwegen in het land.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/AFP/RTR) - De Europese Commissie heeft de Aziatische webwinkel Shein om informatie gevraagd over de op kinderen lijkende sekspoppen die onlangs op het platform werden aangeboden. De kwestie leidde in Frankrijk al tot veel ophef. Brussel vreest dat er risico's zijn voor consumenten in heel Europa.
58 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Logius, de beheerder van identiteitsverificatiesysteem DigiD, vindt zorgen over een mogelijke Amerikaanse overname onterecht. Volgens het overheidsagentschap is en blijft DigiD Nederlands, ook wanneer clouddienstenleverancier Solvinity wordt overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Kyndryl.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het water uit de kraan wordt voor veel Nederlanders duurder in 2026. Meerdere drinkwaterbedrijven hebben hun tarieven voor volgend jaar bekendgemaakt. Ze verhogen de prijs voor het verbruik, en vaak ook de vaste prijs die klanten betalen voor hun wateraansluiting. Het extra geld zeggen ze nodig te hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen verbruik, klimaatverandering en vervuiling.
1 uur geledenHANGZHOU (ANP) - De Chinese webwinkel AliExpress heeft een verkoper van op kinderen lijkende sekspoppen van zijn platform verbannen na een onderzoek door Reuters. Het persbureau wees eerder deze maand op vier advertenties van poppen die in Europa en de Verenigde Staten te koop werden aangeboden.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De derde en laatste dag van een stakingsactie in België is voelbaar in het openbaar vervoer, op luchthaven Brussels Airport en in de haven van Gent. In het Gentse havengebied staan stakers op bruggen en rotondes, wat hinder oplevert voor het scheeps- en autoverkeer.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese beurzen zijn woensdag met winsten aan de handelsdag begonnen, in navolging van de hogere koersenborden op Wall Street van dinsdag. Een reeks zwakkere dan verwachte economische cijfers in de Verenigde Staten heeft de verwachting aangewakkerd dat de Federal Reserve volgende maand weer met een renteverlaging komt.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.
5 uur geleden