Duits hof oordeelt dat strenge coronamaatregelen wettig waren
KARLSRUHE (ANP/AFP/DPA) - De strenge coronamaatregelen eerder dit jaar in Duitsland waren wettig, zo heeft het constitutionele hof in Karlsruhe bepaald. In het voorjaar werden sociale contacten beperkt, een avondklok ingevoerd en scholen gesloten. Het vonnis zou de weg vrij kunnen maken voor nieuwe, strengere maatregelen in het land.
De maatregelen werden in april tijdens de derde besmettingsgolf ingevoerd. Volgens het hof maakten maatregelen inbreuk op verschillende grondrechten, maar waren ze toch geoorloofd vanwege "het extreme gevaar van de pandemie".
Bondskanselier Angela Merkel en haar beoogde opvolger Olaf Scholz praten dinsdag met de deelstaatspremiers over het aanscherpen van de coronamaatregelen. Het overleg, dat vanwege het vonnis is vervroegd, komt op een moment waarop het aantal besmettingen snel oploopt en steeds meer ziekenhuizen vanwege drukte coronapatiënten moeten laten overplaatsen.
2G-beleid
In Duitsland is ruim 68 procent van de bevolking volledig gevaccineerd. Vooral in het zuiden en oosten van het land laten minder mensen zich inenten. Daar is de coronasituatie ernstiger dan in het noorden en westen, waar coronapatiënten juist naartoe worden gevlogen. De autoriteiten hebben inwoners meermaals opgeroepen zich te laten vaccineren en steeds meer mensen lijken daar gehoor aan te geven.
Het hebben van een coronapas is in Duitsland een voorwaarde om deel te nemen aan het openbare leven. Zo'n toegangsbewijs is sinds vorige week ook verplicht in het openbaar vervoer en op werkplekken. In delen van het land geldt daarnaast het 2G-beleid, wat inhoudt dat alleen gevaccineerde of genezen mensen toegang krijgen tot bijvoorbeeld restaurants, sportscholen en musea.
Meer uit Buitenland
BÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
44 minuten geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
2 uur geledenBEIROET (ANP/RTR) - De Libanese president Joseph Aoun en de Amerikaanse vicepresident JD Vance hebben telefonisch overlegd over de inspanningen voor een staakt-het-vuren in Libanon. Dat meldt het kantoor van Aoun maandag.
3 uur geledenPARIJS (ANP) - Verspreid over heel Frankrijk zijn het afgelopen weekend minstens dertien mensen verdronken, meldt de Franse omroep BFMTV. Onder de drenkelingen zijn twee minderjarigen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft via X de afgetreden Britse premier Keir Starmer bedankt. De premier kondigde maandagochtend zijn vertrek aan, onder meer vanwege de toenemende dreiging van een leiderschapsverkiezing binnen zijn partij Labour.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - Keir Starmer treedt af als premier van het Verenigd Koninkrijk. Dat zei hij tijdens een persconferentie voor Downing Street 10. Starmer zei zijn ontslag maandagochtend bij koning Charles te hebben ingediend.
3 uur geleden