Drukte op Nederlandse wegen bijna even groot als voor lockdown
DEN HAAG (ANP) - Het is bijna weer net zo druk op de Nederlandse wegen als voor het coronavirus ons land bereikte. In vijf van de twaalf provincies is het zelfs drukker dan voor de lockdown, aldus de wegverkeersdienst RDW.
"Na enkele stabiele weken is de verkeersvraag deze week weer gestegen naar waarden die op etmaalniveau vergelijkbaar zijn met de periode voordat de coronamaatregelen werden ingesteld", aldus de RDW, kijkend naar de cijfers van 3 maart en 23 juni. 3 maart werd als uitgangspunt gebruikt en op 23 juni was de verkeersvraag 97 procent daarvan.
Volgens de RDW zijn er veel verschillen per provincie. "Grofweg kunnen we een diagonale lijn door Nederland trekken van noordwest naar zuidoost. Het verkeer op de belangrijkste noord-zuid as (Noord-Holland, Utrecht, Noord-Brabant, Limburg) blijft nog achter vergeleken met de wegen in de noordoostelijke en de zuidwestelijke landsdelen."
In Zeeland aanzienlijk drukker
In Utrecht is de zogenoemde verkeersvraag het minst aangetrokken in vergelijking met de datum 3 maart. In Zeeland is het aanzienlijk drukker in het verkeer dan voor de lockdown.
De ochtendspits is nog altijd een stuk rustiger dan normaal. De RDW heeft het over een daling van 15 tot 20 procent. "Maar ook in deze periode is de verkeersvraag alweer een stuk hoger ten opzichte van het dieptepunt, met een daling van 50 procent."
De doorstroming op de wegen is nog altijd eens stuk beter dan begin maart. Waarschijnlijk komt dit door de gelijkmatigere spreiding van het verkeer over de dag, aldus de RDW.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden