Druk van coronapatiënten op ziekenhuizen neemt verder toe
ZEIST (ANP) - Het aantal coronapatiënten in de ziekenhuizen is woensdag gestegen tot 560. Dat is het hoogste aantal sinds 11 januari, ruim een maand geleden. In een week tijd nam de bezetting met 170 mensen toe.
Vooral op de verpleegafdelingen wordt het steeds drukker. Volgens het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) is het aantal patiënten daar "niet eerder deze winter zo hard gestegen". Het centrum houdt er rekening mee dat de verpleegafdelingen over twee weken zo'n 800 patiënten onder hun hoede hebben.
Begin deze maand behandelden de ziekenhuizen zo'n 276 positief geteste mensen. Dat aantal is sindsdien gestaag opgelopen. Een duidelijke verklaring daarvoor is er nog niet. In de afgelopen dag hebben ziekenhuizen 112 mensen met corona nieuw binnen zien komen. Over de afgelopen zeven werkdagen zijn bijna honderd mensen per dag opgenomen. Dat is het hoogste gemiddelde sinds 13 januari. De instroom steeg in de afgelopen week met ongeveer 45 procent, en dat is de snelste toename sinds oktober.
Carnaval kan nog geen effect op de ziekenhuisopnames hebben. Mensen die tijdens de feesten afgelopen weekeinde besmet zijn geraakt, krijgen op zijn vroegst eind deze week de eerste klachten.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
10 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden