Druk op regering vanuit lage overheden over lockdown neemt toe
DEN HAAG (ANP) - Steeds meer gemeenten en provincies vragen de regering om met meer perspectief te komen voor ondernemers en burgers. De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek sloten zich daar donderdag bij aan op de dag van het regeringsoverleg over de coronamaatregelen in het Catshuis.
"Wij als burgemeesters uit de Gooi en Vechtstreek merken dat de rek eruit is. Het geloof en het vertrouwen is weg. Bij vele bewoners en ondernemers staat het water aan de lippen", zeggen de burgemeesters in een verklaring. De coronacrisis wordt volgens de burgemeesters steeds meer een maatschappelijke crisis "met ernstige en langdurige gevolgen". Ook de gemeente Voorschoten en burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg doen donderdag nog een oproep aan de regering om ook oog te hebben voor de ondernemers.
Woensdag deden veel gemeenten en provincies al een vergelijkbare oproep. Zo schreven 21 gemeenten in Noord-Brabant een brandbrief aan premier Mark Rutte waarin zorgen worden uitgesproken over de ondernemers, die lijden onder de lockdown. In het noorden van het land deden de burgemeesters van Groningen en Leeuwarden en de provincies Friesland, Groningen en Drenthe een oproep aan de regering voor meer perspectief voor de samenleving. De provincie Utrecht deed een vergelijkbare oproep, net als veel andere gemeenten door het hele land.
Geen handhaving
Gemeenten in onder meer Limburg, Zeeland, Gelderland, Overijssel, Groningen en Drenthe zijn van plan winkels open te laten gaan en daar niet op te handhaven komende zaterdag. Het is nog niet bekend of er zaterdag nog een lockdown is, dat wordt vrijdag bekendgemaakt.
Donderdag wordt in de Buitengewone Algemene Ledenvergadering van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gestemd over een motie die is ingediend door burgemeester van Breda Paul Depla en is ondertekend door 29 andere gemeenten. In de motie wordt onder meer opgeroepen tot meer langetermijnvisie en meer perspectief bij het nemen van coronamaatregelen. De besluiten moeten volgens de gemeenten niet meer alleen gebaseerd zijn op de gezondheidszorg, maar op de hele samenleving.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
8 uur geleden