Druk op regering vanuit lage overheden over lockdown neemt toe
DEN HAAG (ANP) - Steeds meer gemeenten en provincies vragen de regering om met meer perspectief te komen voor ondernemers en burgers. De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek sloten zich daar donderdag bij aan op de dag van het regeringsoverleg over de coronamaatregelen in het Catshuis.
"Wij als burgemeesters uit de Gooi en Vechtstreek merken dat de rek eruit is. Het geloof en het vertrouwen is weg. Bij vele bewoners en ondernemers staat het water aan de lippen", zeggen de burgemeesters in een verklaring. De coronacrisis wordt volgens de burgemeesters steeds meer een maatschappelijke crisis "met ernstige en langdurige gevolgen". Ook de gemeente Voorschoten en burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg doen donderdag nog een oproep aan de regering om ook oog te hebben voor de ondernemers.
Woensdag deden veel gemeenten en provincies al een vergelijkbare oproep. Zo schreven 21 gemeenten in Noord-Brabant een brandbrief aan premier Mark Rutte waarin zorgen worden uitgesproken over de ondernemers, die lijden onder de lockdown. In het noorden van het land deden de burgemeesters van Groningen en Leeuwarden en de provincies Friesland, Groningen en Drenthe een oproep aan de regering voor meer perspectief voor de samenleving. De provincie Utrecht deed een vergelijkbare oproep, net als veel andere gemeenten door het hele land.
Geen handhaving
Gemeenten in onder meer Limburg, Zeeland, Gelderland, Overijssel, Groningen en Drenthe zijn van plan winkels open te laten gaan en daar niet op te handhaven komende zaterdag. Het is nog niet bekend of er zaterdag nog een lockdown is, dat wordt vrijdag bekendgemaakt.
Donderdag wordt in de Buitengewone Algemene Ledenvergadering van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) gestemd over een motie die is ingediend door burgemeester van Breda Paul Depla en is ondertekend door 29 andere gemeenten. In de motie wordt onder meer opgeroepen tot meer langetermijnvisie en meer perspectief bij het nemen van coronamaatregelen. De besluiten moeten volgens de gemeenten niet meer alleen gebaseerd zijn op de gezondheidszorg, maar op de hele samenleving.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
12 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.
15 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.
22 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.
31 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Diverse sportevenementen van de komende dagen zijn afgelast in verband met de hitte. Onder meer de wandelvierdaagse in Sevenum van deze week gaat niet door en ook de Roda Run in Kerkrade, de Schoklandloop, de Ronde van Nieuwveen en de Zwartewaterlandloop zijn afgelast.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De komende dagen kan op diverse plekken in het land sprake gaan zijn van een zogenoemde superhittegolf. Bij een superhittegolf is het vijf aaneengesloten dagen 30 graden of warmer en worden op drie van die dagen maxima van 35 graden of meer bereikt. Volgens Weeronline is het goed mogelijk dat bij meerdere weerstations in Nederland deze week aan deze voorwaarden zal worden voldaan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
5 uur geleden