Dringende raad alom: houd afstand en blijf thuis
DEN HAAG (ANP) - Nederland is zondag massaal opgeroepen thuis te blijven en in elk geval afstand tot elkaar te bewaren vanwege de uitbraak van het coronavirus. De Rijksoverheid stuurde een NL-alert-bericht uit. Natuurmonumenten waarschuwde dat hun natuurgebieden overvol waren en veel bekende Nederlanders, politici en burgemeesters plaatsten een waarschuwing op sociale media. Dat gebeurde nadat zaterdag en zondagmorgen bleek dat mensen, mede vanwege het mooie weer, toch massaal naar buiten trokken.
Het landelijke advies is niet naar buiten te gaan bij luchtwegklachten en niet onnodig sociale contacten op te zoeken. Mensen moeten ook minimaal 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren om besmetting te voorkomen. Zaterdag en zondagmorgen bleek dat die adviezen niet goed worden nageleefd. "Wandelaars en fietsers denken dat het gezellig is om buiten een groepsactiviteit te organiseren", aldus boze boswachters en natuurbeheerders.
Burgemeesters van onder meer Noordwijk, Zandvoort, Westvoorne en Goeree-Overflakkee roepen op om niet meer naar de stranden te komen. Het was daar zondagmorgen alweer heel erg druk. Parkeerplaatsen bij de stranden worden afgesloten. In de veiligheidsregio Gelderland-Zuid gaan toezichthouders zondag controleren of supermarkten zich aan de afstandsmaatregel houden. Ook in bouwmarkten en bij milieustraten is het veel te druk volgens de burgemeesters.
ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers twittert dat Brabantse intensive care-artsen "jankend hadden zitten kijken" naar de foto’s "van totaal onverantwoordelijke Randstedelingen. In Brabant sterven mensen aan corona en boven de rivieren doen nog veel te veel mensen alsof ze van niets weten." Burgemeester Franc Weerwind van Almere spreekt vooral jongeren aan, die denken dat het stoer is om toch bij elkaar te komen. Volgens mr. Pieter van Vollenhoven, die zelf in de Veluwse bossen woont, "blijkt weer dat wij - hoe spijtig ook - niet zonder toezicht kunnen functioneren".
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
8 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geleden