Drie Kamerleden scheiden zich af van FVD, ook Haga
DEN HAAG (ANP) - Drie Kamerleden verlaten de fractie van Forum voor Democratie (FVD) en gaan als zelfstandige fractie verder. Het gaat om Wybren van Haga, Hans Smolders en Olaf Ephraim. Dat maakte Van Haga in een persbericht bekend.
"In de afgelopen tijd is er binnen de fractie van FVD een verschil van inzicht ontstaan over de manier waarop politiek bedreven wordt", schrijft Van Haga. Het trio heeft "in goede harmonie met de FVD-fractie" besloten als zelfstandige fractie door te gaan. Het verkiezingsprogramma van FVD blijft "leidend" voor de drie vertrokken Kamerleden.
Dat er meningsverschillen binnen de fractie van Forum waren, werd afgelopen tijd duidelijk. Zo nam Van Haga afstand van een poster van FVD waarin een vergelijking werd getrokken tussen de Tweede Wereldoorlog en de coronamaatregelen. En woensdag bood hij nog zijn excuses aan voor het gedrag van partijleider Thierry Baudet, die in een debat over corona D66-Kamerlid Jan Paternotte op de schouder klopte.
Constructief samenwerken
FVD zegt in een reactie het vertrek van de drie Kamerleden te betreuren. "Juist in deze tijd waarin Forum voor Democratie de enige echte oppositiepartij in de Tweede Kamer is en de enige brede stem tegen het huidige verwoestende kabinetsbeleid, zou gezamenlijk optrekken onder één naam, wat ons betreft, altijd een betere keuze zijn geweest." Forum wil "constructief" blijven samenwerken met het vertrokken drietal.
Eind vorig jaar was er ook al een grote crisis bij FVD. Toen verlieten een flink deel van de kandidaat-Kamerleden en leden van de Eerste Kamerfractie van Forum de partij. Dat gebeurde naar aanleiding van antisemitische, seksistische en racistische appjes en opmerkingen uit FVD-gelederen. De drie Kamerleden die nu vertrokken zijn, bleven toen trouw aan Baudet. Alleen Van Haga was toen al Kamerlid voor de partij.
Na deze implosie wist Forum bij de verkiezingen in maart toch flink te winnen en behaalde acht zetels. Van Haga, de nummer twee van Forum, kreeg toen wel bijna evenveel stemmen als lijsttrekker Baudet.
Achttien partijen
Forum concentreerde zich het afgelopen jaar op het verzet tegen de coronamaatregelen. De Kamerleden weigeren in het Kamergebouw mondkapjes te dragen en houden geen afstand. Kamermedewerkers hebben zich beklaagd over het gedrag van de FVD'ers, liet een woordvoerster van de Kamer eerder weten, zonder in details te treden.
Met deze breuk zitten er nu achttien partijen in de Tweede Kamer. Vorige week verliet Liane den Haan 50PLUS na een langdurige ruzie. Maar die partij zat maar met een zetel in de Kamer.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
5 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
17 uur geleden