Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Dordrecht begonnen met uitzetten derdelanders uit opvang

Dordrecht begonnen met uitzetten derdelanders uit opvang

DORDRECHT (ANP) - Dordrecht is dinsdag begonnen met het uitzetten van gevluchte derdelanders uit Oekraïne uit de gemeentelijke opvanglocaties. Het gaat om ongeveer negentig mensen, meldt de gemeente. Ook Meppel laat weten een derdelander uit de opvang te hebben gehaald. Voor zover bekend zijn Dordrecht en Meppel de eerste gemeenten in Nederland die dat doen.

De derdelanders werden opgevangen in twee kantoorgebouwen in de stad, Spuiboulevard 314-372 en Singel 271, die zijn gebruikt als opvang omdat ze eerder leegstonden. Ze verlaten die locaties "op eigen initiatief", stelt de gemeente. "Eerst worden ze gevorderd de locatie te verlaten. Pas als ze dat niet doen, worden ze daadwerkelijk uitgezet door de politie. Het eerste deel is vrijwillig, het tweede deel niet. Bij weigering vrijwillig te gaan volgt dwang door politie."

Het is niet bekend waar de derdelanders die de opvang al hebben verlaten, nu naartoe zijn gegaan. De gemeente Dordrecht zegt "er niet meer op te kunnen sturen dat mensen ook daadwerkelijk het land verlaten" wanneer ze vertrekken uit de opvang.

Geen einduitspraak

De derdelanders woonden met een tijdelijke verblijfsvergunning in Oekraïne toen Rusland het land binnenviel. Ze vluchtten naar Nederland en kregen hier bescherming, net als alle andere vluchtelingen uit Oekraïne. Die regeling verliep op 4 maart. Daarna kregen de derdelanders vier weken de tijd om Nederland te verlaten.

Het kabinet wil dat ze teruggaan naar hun land van herkomst om daar het einde van de oorlog af te wachten. Tientallen vluchtelingen vechten dat aan. Rechters spreken elkaar tegen of de derdelanders mogen blijven of moeten vertrekken. De Raad van State, de hoogste rechter, heeft nog geen einduitspraak daarover gedaan.

Het is nog niet bekend welke gemeenten ook overgaan tot uitzetting en welke gemeenten wachten op het oordeel van de Raad van State.

Meer uit Binnenland

Rijkswaterstaat: bij extreme hitte alleen weg op als dat nodig is

DEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.

9 minuten geleden
Oproep Rode Kruis om 'koele ruimtes' open te stellen

DEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis en Klimaatverbond Nederland roepen eigenaren en beheerders van koele, openbare gebouwen op om de deuren te openen voor mensen zonder verkoelingsopties. Het KNMI heeft voor vrijdag in grote delen van het land code rood afgegeven vanwege de hitte.

57 minuten geleden
Vrijdag voor het eerst code rood in deel van het land om hitte

DE BILT (ANP) - Voor het eerst in Nederland geldt vrijdag in een groot deel van het land code rood om de verwachte hoge temperaturen. Het weeralarm geldt alleen niet voor de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland. Daar blijft code oranje gelden, op de Waddeneilanden blijft het code geel.

1 uur geleden
Rode Kruis opent gironummer voor hulp aan Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Na de dubbele aardbeving in Venezuela opent het Rode Kruis een rekeningnummer waarop mensen geld kunnen doneren: gironummer 5125. Volgens de hulporganisatie hebben vele duizenden mensen dringend hulp nodig. "Denk aan huishoudelijke spullen, hygiënepakketten, voedsel en water."

2 uur geleden
Staatssecretaris kiest nog geen voorkeursoptie Moerdijk

DEN HAAG (ANP) - "We gaan nu nog niet kiezen voor een scenario", zegt staatssecretaris Jo-Annes de Bat over de mogelijkheden die er zijn voor de uitbreiding van industrie en energie rondom Moerdijk. In een bestuurlijk overleg volgende week wil hij "onderbouwen" waarom het recent toegevoegde scenario waarin het dorp behouden kan blijven, realistisch is. "Zodanig dat zij er ook vertrouwen in hebben, want we hebben de gemeente cruciaal hard nodig," zegt de CDA-bewindsman die verantwoordelijk is voor de energietransitie.

2 uur geleden
Tielen wil van inspectie horen waarom FVD-school is goedgekeurd

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie) wil van de onderwijsinspectie horen hoe het kan dat de basisschool van Forum voor Democratie goedkeuring heeft gekregen. Woensdag werd bekend dat de FVD-school in augustus opengaat met financiering vanuit het Rijk.

2 uur geleden
Koning betuigt medeleven na aardbevingen in buurland Venezuela

DEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander en koningin Máxima hebben hun medeleven betuigd met de inwoners van Venezuela na de aardbevingen in het land. Venezuela is een buurland van het Koninkrijk der Nederlanden, in de Caribische Zee deelt het zeegrenzen met de landen Aruba en Curaçao en de bijzondere gemeente Bonaire.

3 uur geleden