Dodental door coronavirus stijgt met 101 naar 1867
BILTHOVEN (ANP) - Het coronavirus heeft nu zeker 1867 mensen het leven gekost in Nederland. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft sinds zondag 101 nieuwe meldingen over sterfgevallen doorgekregen. De GGD'en in het land hebben 260 nieuwe ziekenhuisopnamen doorgegeven aan het RIVM, een fractie meer dan de 253 van een dag eerder.
Het aantal meldingen over sterfgevallen en ziekenhuisopnamen ligt achter op de werkelijkheid. Vaak duurt het een of meerdere dagen voordat deze informatie wordt doorgegeven aan het RIVM. Mensen die aan het virus overlijden zonder dat ze daar positief op zijn getest, ontbreken in de statistieken.
Omdat de registratie wat achterligt, is het moeilijk om harde uitspraken te doen over de cijfers. Het RIVM houdt wel de datum bij van iedere ziekenhuisopname en van ieder sterfgeval. Uit een overzicht van de meldingen blijkt dat de piek in het aantal opnames vooralsnog op 24 maart lag, met 554 nieuwe patiënten.
Dodelijkste dag
De dodelijkste dag van de pandemie was tot nog toe vorige week dinsdag (31 maart). Toen overleden in ons land 149 mensen bij wie het virus was vastgesteld.
Hoewel veruit de meeste overledenen boven de 70 jaar zijn, treft het virus sporadisch ook jongere mensen. De jongste dode was tussen de 25 en 29 jaar. Bij die persoon was wel sprake van "onderliggend lijden". Het RIVM bedoelt daarmee dat iemand al ernstig ziek was. Eén dertiger en zeven veertigers zijn aan de ziekte Covid-19 overleden.
Ouderen
In ziekenhuizen worden ook vooral ouderen opgenomen, maar ook daar zijn uitzonderingen op de regel. Zo zijn sinds het begin van de uitbraak 30 kinderen van tussen de nul en vier jaar in het ziekenhuis beland door het coronavirus. Van het totale aantal opgenomen patiënten is slechts 0,8 procent onder de 20 jaar.
Het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) geeft later op de middag een update over de situatie op de intensivecareafdelingen, waar patiënten belanden die er ernstig aan toe zijn.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Op meerdere plekken in het land hoeven kinderen vrijdag niet naar school te gaan omdat het bijzonder warm wordt. Zo houden alle 51 scholen van onderwijsstichting De Haagse Scholen hun deuren vrijdag gesloten vanwege de hitte. Ouders zijn daarover geïnformeerd, laat een woordvoerder weten. Voor kinderen die nergens terechtkunnen, wordt noodopvang geregeld op school.
1 uur geledenRIJSWIJK (ANP) - Het CBR neemt vrijdag in de provincies waar code rood geldt geen theorie-examens, praktijkexamens, tussentijdse toetsen, rijtesten en cursussen af. Alleen in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland gaan alle examens en cursussen door.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Walibi Holland en Drievliet zijn vrijdag gesloten vanwege de verwachte hitte, waarvoor het KNMI code rood heeft afgegeven. "De veiligheid van onze gasten en medewerkers staat altijd voorop", meldt Walibi. Mensen die al een kaartje hadden voor het attractiepark in Biddinghuizen, kunnen dat vanaf vrijdag omzetten naar een andere datum.
2 uur geledenARNHEM (ANP) - Netbeheerder Liander stelt geplande werkzaamheden aan het gas- en elektriciteitsnet uit in de gebieden waarin het bedrijf actief is, behalve in Friesland. Het gaat om Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Gelderland. In die provincies geldt vrijdag code rood omdat het extreem warm kan worden.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Fysieke zittingen van rechtszaken gaan vrijdag niet door in de provincies waarvoor code rood geldt. Een uitzondering zijn spoedzittingen, zoals over zorgmachtigingen of ondertoezichtstelling, al kan een rechter besluiten dat de zitting online plaatsvindt, meldt Rechtspraak.nl.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers om vrijdag alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte. Wie toch de snelweg op gaat, moet zich goed voorbereiden door bijvoorbeeld voldoende water en een paraplu of parasol mee te nemen, aldus Rijkswaterstaat.
2 uur geleden