Dodenherdenking op de Dam rustig verlopen
AMSTERDAM (ANP) - In het bijzijn van duizenden mensen vond in Amsterdam de Nationale Herdenking plaats. Met een programma werd stilgestaan bij de burgers en militairen die zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. De plechtigheid verliep zonder enige wanklank.
Na twee coronajaren was de Nationale Herdenking op de Dam weer toegankelijk voor publiek. Op beelden was te zien dat er veel mensen waren gekomen.
In de Nieuwe Kerk sprak historicus en presentator Hans Goedkoop de 4 meivoordracht uit. Aansluitend legden koning Willem-Alexander en koningin Máxima namens de Nederlandse bevolking een krans bij het Nationaal Monument. Een militaire trompettist blies de Taptoe, waarna om 20.00 uur twee minuten stilte volgden.
Kranslegging
Na het Wilhelmus vertelde de 19-jarige Tieme de Laat over zijn overgrootvader, badmeester Henk van der Pas, die in de oorlog eten en medicijnen naar binnensmokkelde in het concentratiekamp Vught, terwijl hij briefjes van gevangenen mee naar buiten nam. "Briefcontact met buiten liet hen zich weer een beetje mens voelen", aldus De Laat, die liet weten dat hij zijn overgrootvader erg bewondert.
Na een kranslegging namens de eerste generatie oorlogsgetroffenen was het woord aan burgemeester Femke Halsema. De burgemeester van Amsterdam houdt deze toespraak om de drie jaar, in de tussenliggende jaren worden er andere sprekers uitgenodigd. Vorig jaar was de eer aan André van Duin.
Waalsdorpervlakte
Na de plechtigheden en toespraken werden kransen gelegd, onder meer door premier Mark Rutte en de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer. Daarna liep de Dam geleidelijk leeg.
Ook de herdenking op de voormalige fusilladeplaats Waalsdorpervlakte in de duinen van Wassenaar verliep rustig. Mensen liepen in een stoet langs het monument en de Bourdonklok werd geluid. De klok zweeg om 20.00 uur.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
1 dag geleden