Dodenherdenking op de Dam dit jaar weer vrij toegankelijk
AMSTERDAM (ANP) - De Nationale Herdenking op de Dam is dit jaar weer vrij toegankelijk. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema meldt in een brief aan de gemeenteraad dat er op basis van de informatie van politie en het dreigingsbeeld van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) geen aanleiding is om "de openbaarheid en toegankelijkheid van de herdenking te begrenzen".
Wel worden er zoals gebruikelijk forse veiligheidsmaatregelen getroffen "om de nationale herdenking zo veilig en waardig als mogelijk te laten verlopen". Dit jaar is er extra politietoezicht bij alle toegangswegen naar de Dam. Ook kunnen mensen op en rondom het plein gefouilleerd worden "indien daartoe aanleiding bestaat". Het Nationaal Comité zet daarnaast extra personeel in om contact te maken met het publiek. Verder is het verboden om drones mee te nemen.
Hoorbare demonstraties of protestacties zijn tijdens de herdenking niet toegestaan bij of in de directe nabijheid van de Dam om "het verstorende karakter". "Daarbij staat een stil protest in beginsel niet gelijk aan een verstoring", aldus Halsema. Mensen die op 4 mei willen demonstreren, krijgen een andere locatie aangewezen.
Ramen gesloten
Zoals elk jaar moeten alle ramen aan het plein gesloten blijven en mogen mensen niet op balkons staan. Politie is bij en in het publiek aanwezig, opvallend en onopvallend. Het luchtruim boven Amsterdam wordt tijdens de herdenking gesloten.
Vorig jaar waren er op 4 mei maximaal 10.000 mensen welkom op de Dam om de kans op spontane protestacties of verstoringen. Geïnteresseerden moesten van tevoren een plek reserveren. Normaal gesproken komen er ongeveer 20.000 mensen op de openbare herdenking af.
Maatregelen
"Wij hechten zeer aan de traditie om in volle openbaarheid onze nationale doden te herdenken", aldus Halsema. "Maatregelen zoals die vorig jaar zijn getroffen doen afbreuk aan deze traditie en dienen daarom uitzondering te zijn."
Toch is dit jaar de actiebereidheid nog groot en spontane protestacties of verstoringen kunnen nooit worden uitgesloten, zegt de burgemeester. Daarom zou het kunnen dat er meer beperkingen nodig zijn. Dat hangt af "van de maatschappelijke omstandigheden en signalen die wij de komende weken ontvangen", schrijft Halsema in de brief namens de zogeheten vierhoek van gemeente, politie, justitie en NCTV.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
42 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
1 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
11 uur geleden