Dinsdag overleg tussen horeca en Grapperhaus
WOERDEN (ANP) - Koninklijke Horeca Nederland voert komende dinsdag overleg met demissionair minister Ferd Grapperhaus van Justitie en Veiligheid. Ook demissionair minister Stef Blok van Economische Zaken en Klimaat schuift bij dat overleg aan, liet KHN zondag weten.
"In dit overleg willen we kijken naar ‘smart solutions’, hoe maatregelen eventueel beter of slimmer kunnen worden gemaakt en toegepast én uiteraard naar de financiële compensatie", zei een woordvoerster van KHN. "Zo pleit KHN voor het ‘inloop tot 20.00 uur-model', waarbij gasten slechts tot 20.00 uur bij een horecagelegenheid naar binnen mogen. Gasten die dan binnen zijn, mogen zo lang blijven als de oorspronkelijke sluitingstijd. Een slimme maatregel, waarbij het kroeghoppen wordt voorkomen en de uitstroom over de avond wordt verspreid."
Verder zouden daardoor ophopingen in de publieke ruimte rond 20.00 uur worden voorkomen en de kansen op feestjes thuis en ook op illegale feesten verkleinen, aldus KHN.
Reserves zijn op
Volgens de horecakoepel is de eerste avond met de vervroegde sluiting gemoedelijk verlopen. "Op vrijdagavond hebben horecaondernemers er nog een mooie laatste avond met hun gasten van proberen te maken, maar de vervroegde sluiting is opnieuw een harde klap", aldus de woordvoerster. "Zaterdagavond was de sfeer bij veel ondernemers dan ook gelaten. Gelukkig was er wel een fijne medewerking van gasten hierin. Ook vanuit de burgemeesters hebben we positieve signalen ontvangen. Maar de nood in de branche is hoog. De grens is voor veel horecaondernemers overschreden. De reserves zijn op, er is te weinig geld om te investeren en onvoldoende omzet om betalingsachterstanden in te lopen. Het effect van deze nieuwe maatregelen komt daar nog eens bovenop, want het laatste kwartaal is met deze aankondiging nu al verloren."
In hoeveel gemeenten horecagelegenheden zaterdag langer dan 20.00 uur open bleven, kon de woordvoerster van KHN zondag niet zeggen.
Meer uit Binnenland
ALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
2 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
3 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
4 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
5 uur geleden