Dijsselbloem: overheid laat corona-adviezen van OVV links liggen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft vrijwel niets gedaan met de corona-adviezen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). Dat zegt voorzitter Jeroen Dijsselbloem in de Volkskrant. Volgens de voorman van de OVV ontbreekt het aan zelfreflectie bij de overheid. "Nu zitten we aan het begin van de volgende besmettingsgolf en zijn veel zaken gewoon niet opgepakt."
De OVV publiceerde begin dit jaar een kritisch rapport over de kabinetsaanpak van de eerste zes maanden van de coronacrisis. Een van de kritiekpunten was dat er in de eerste golf te weinig aandacht was voor de situatie in de verpleeghuizen. Ook raadde de Onderzoeksraad het kabinet aan zijn crisisaanpak te verbeteren, onder meer door meer scenario's uit te werken en beter te improviseren, om beter voorbereid te zijn op een volgende "maatschappij-ontwrichtende crisis".
Dijsselbloem concludeert nu dat daar weinig van terecht is gekomen. "Het kan eigenlijk niet dat er nog steeds geen uitgewerkte en doordachte scenario’s zijn", zegt hij in de Volkskrant. "Het kan eigenlijk niet dat de minister van VWS nog steeds geen bevoegdheid heeft om tegen ziekenhuizen of de GGD’s te zeggen wat er moet gebeuren in een crisissituatie. Het lijkt ons heel urgent om zo snel mogelijk te regelen dat een minister in een crisissituatie kan optreden."
Verantwoording
Ook ziet de OVV-voorzitter dat de wetgeving weinig handvatten biedt voor de overheid om daadkrachtig op te treden, nu de tijdelijke wet die de basis voor de coronamaatregelen regelde is vervallen. "We beginnen dadelijk weer zo’n beetje van nul."
Het kabinet liet in april per brief weten het eens te zijn met de conclusies uit het OVV-rapport. De Onderzoeksraad stoort zich er echter aan dat de handtekening van premier Mark Rutte ontbrak, aangezien hij "formeel de leiding" nam in de coronacrisis, zegt Dijsselbloem. "Hij was voorzitter van de belangrijkste overleggen en was het gezicht naar buiten, de belangrijkste minister. Maar als het dan gaat om verantwoording afleggen, terugkijken en lessen trekken voor de toekomst ontbreekt zijn naam. Dat is toch vreemd?"
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
40 minuten geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
1 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
2 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
10 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
11 uur geleden