Dijksma met klimaatpleidooi naar collega's van wereldsteden
UTRECHT (ANP) - Steden moeten meer toegang krijgen tot klimaatfinanciering én een plek opeisen aan de vergadertafels waar het klimaatbeleid wordt gemaakt. Met die boodschap neemt burgemeester van Utrecht Sharon Dijksma vanaf woensdag deel aan een top met ambtgenoten van veertig wereldsteden in Buenos Aires. De conferentie in Argentinië is een voorproefje van de klimaattop in Egypte, de COP27. Daar gaat Dijksma in november ook naartoe.
De burgemeester van Utrecht is door het stedennetwerk van de VN aangesteld als 'speciaal gezant' op het gebied van klimaatverandering in relatie tot steden. Veel regeringen pakken de klimaatcrisis amper aan, zegt Dijksma, maar ze ziet "een heleboel burgemeesters die de urgentie wél inzien", vertelt ze aan het ANP. "Want ja, het is hun stad die overstroomt."
Voor Dijksma is duidelijk dat we "de verwoestende effecten van klimaatverandering nu al zien". Ze verwijst bijvoorbeeld naar de grote overstromingen die Pakistan zwaar hebben getroffen.
Belangrijk deel oplossing
"Ik zie nu een beweging ontstaan van burgemeesters die zeggen: wakker worden, we moeten aan de slag." Want steden zijn niet alleen de plaats waar veel vervuiling plaatsvindt, zegt Dijksma, maar ook "een heel belangrijk deel van de oplossing".
Volgens de speciaal gezant is het "echt noodzakelijk" om steden meer stem te geven in het klimaatdebat. Dat is ook de strekking van een pleidooi waarvoor de burgemeester van Utrecht zoveel mogelijk steun probeert te vergaren in aanloop naar de klimaattop in Sharm-el-Sheikh. Naast zeggenschap pleit Dijksma voor een betere toegang tot financiële middelen en expertise om klimaatverandering tegen te gaan en de gevolgen ervan het hoofd te bieden. Daarnaast benadrukt ze het belang van een "rechtvaardige transitie": juist gewone burgers moeten wat haar betreft als eerste de vruchten plukken van meer duurzaamheid.
Aboutaleb
In Brussel vond ze vorige week al steun bij het Europees Comité van de Regio’s. De komende dagen hoopt ze ook de zogenoemde C40 mee te krijgen. Dat is een netwerk van burgemeesters van wereldsteden die samenwerken om 'de klimaatcrisis aan te pakken'. Naast metropolen als New York, Delhi en Hong Kong zijn Amsterdam en Rotterdam daar lid van. De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb neemt ook deel aan de top, zijn Amsterdamse ambtgenoot Femke Halsema is er niet bij.
Dijksma heeft als doel om steden onderdeel te maken van het officiële programma op VN-klimaattoppen. "Dit is de eerste keer dat steden informeel op de agenda staan, ik hoop dat het meteen ook de laatste keer is en dat de rol van steden volgend jaar formeel op het programma staat."
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
3 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
12 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
15 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
15 uur geleden