Digitaal systeem vervangt nee-ja-stickers voor op de brievenbus
AMSTERDAM (ANP) - Iedereen in Nederland kan de bekende nee-ja-stickers en nee-nee-stickers volgend jaar van de brievenbus halen. De folderbranche komt namelijk met een nieuw digitaal systeem waarbij mensen online of telefonisch kunnen aangeven of ze wel of niet folders en huis-aan-huisbladen willen ontvangen.
Dit systeem heet InMijnBus. Ieder huishouden ontvangt straks een kaart met daarop onder meer een QR-code die verwijst naar een site waar je je voorkeur kunt aanpassen. Voor wie niets doet blijft de situatie zoals het nu is, want folderbezorgers zullen eerst overal in Nederland noteren welke adressen wel en welke geen sticker hebben.
"Op deze manier willen we folders voor de toekomst behouden", zegt voorzitter Thomas Hopman van MailDB, de brancheorganisatie die de huidige brievenbusstickers uitgeeft. Een op de drie huishoudens geeft volgens Hopman nu via een sticker aan dat ze geen folders willen. Hij denkt dat dit aantal alleen maar toeneemt als er niets verandert. Er zijn ook al meerdere gemeentes die de zaken omgedraaid hebben. Daar krijgen alleen mensen met een speciale ja-sticker nog ongeadresseerd reclamedrukwerk.
Gedoe
"In de praktijk vinden veel huishoudens een sticker halen ‘gedoe’ of een sticker plakken ontsierend op de brievenbus. Het is tijd voor een moderner alternatief", vindt Hopman. In het nieuwe systeem is het bewust heel makkelijk gemaakt om de voorkeur aan te passen. Dit is onder meer gedaan met het oog op duurzaamheid, vertelt de branchevoorman. Dan kan je ook regelen dat je even geen folders ontvangt als je op vakantie bent, of juist wel in de decembermaand als de feestdagen eraan komen.
Voor de circa 40.000 folderbezorgers in Nederland brengt het nieuwe systeem wel een uitdaging met zich mee. Dit zijn veelal jongeren, want 70 procent van de bezorgers is volgens MailDB nog geen 17 jaar. Zij moeten straks op speciale looplijsten of in een app kijken op welke adressen ze wel drukwerk mogen bezorgen en waar niet.
Proeven
Vanaf april dit jaar vinden eerst nog proeven plaats in verschillende wijken in het land. Komende zomer zullen dan de eerste steden overgaan naar InMijnBus en volgend jaar moet heel Nederland over zijn. Voor die tijd komt er ook nog een publiekscampagne. Daarin wil MailDB de veranderingen extra onder de aandacht brengen.
Hopman denkt dat er uiteindelijk wel minder folderontvangers zullen overblijven. Maar daar staat volgens hem tegenover dat mensen die straks nog folders krijgen hier wel bewuster voor hebben gekozen. Dat zijn precies de mensen waar adverteerders het meeste geïnteresseerd in zijn.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag met kleine winsten gesloten. Netflix stond echter bij de verliezers op Wall Street. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen.
4 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - SpaceX, het commerciële ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, voert gesprekken over een aandelenverkoop door insiders waarbij de onderneming gewaardeerd zou worden op 800 miljard dollar. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal op basis van bronnen.
4 uur geledenLUDWIGSHAFEN (ANP/DPA) - De topman van het Duitse chemieconcern BASF ziet geen tekenen van de-industrialisatie van Duitsland ondanks de moeilijke marktomstandigheden voor veel Duitse industriebedrijven. Dat zei bestuursvoorzitter Markus Kamieth van het grootste chemiebedrijf ter wereld in een interview met zakenkrant Handelsblatt. Eerder deze week zei de invloedrijke lobbygroep BDI nog dat de neergang van de industrie structureel begint te worden.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is vrijdag vrijwel onveranderd het weekend ingegaan. Zorgtechnologiebedrijf Philips was koploper in de hoofdindex na het flinke koersverlies een dag eerder. Shell stond juist bij de grootste dalers na een adviesverlaging voor het olie- en gasconcern.
8 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De boete van 120 miljoen euro van de Europese Commissie voor socialemediaplatform X is opgelegd omdat het bedrijf van Elon Musk "succesvol" is. Dat zei voorzitter Brendan Carr van de Amerikaanse concurrentiewaakhond Federal Communications Commission (FCC).
9 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Vanuit de EU klinken positieve geluiden dat de Europese Commissie X een boete geeft voor het niet naleven van regels van de Digital Services Act (DSA). Het is voor het eerst dat de EU een boete geeft voor het niet naleven van deze wet. X krijgt de boete onder meer vanwege misleiding over blauwe vinkjes.
10 uur geledenNEW YORK (ANP) - Netflix stond vrijdag bij de verliezers op de beurzen in New York. De streamingdienst neemt de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max over van Warner Bros. Discovery. Netflix krijgt daarmee een van de oudste en bekendste studio's van Hollywood in handen. De overname, die in contanten en aandelen wordt betaald, waardeert Warner Bros. Discovery op 82,7 miljard dollar, inclusief schulden. Het aandeel Netflix zakte 2,6 procent en Warner Bros. Discovery steeg 2,8 procent.
10 uur geleden