Dier&Recht begint rechtszaak tegen kalfs- en rundvleesproducent
AMSTERDAM (ANP) - Jaarlijks worden tienduizenden jonge kalfjes naar Nederland gehaald, om na een aantal maanden geslacht te worden voor kalfsvlees. Dat transport duurt echter veel te lang, met te weinig rust, water en melk voor de jonge beesten, bekritiseert Dier&Recht. De dierenrechtenorganisatie spant daarom een rechtszaak aan tegen kalfs- en rundvleesproducent VanDrie Group, die verantwoordelijk is voor veel van dit kalverentransport.
Het transport is in strijd met de Europese regels. Die stellen dat kalveren bij een lange transporttijd in elk geval na negen uur genoeg rust, melk en voer moeten krijgen. Na een uur rust, kunnen ze nog eens negen uur worden vervoerd. Echter, de boottocht vanuit Ierland over zee duurt alleen al negentien uur. Meestal zitten de beestjes ruim 25 uur zonder eten, aldus Dier&Recht.
"Als ze zo lang hebben gereisd, komen de kalfjes vaak met een snotneus en diarree aan in Frankrijk", zegt directeur Frederieke Schouten van Dier&Recht, die voorheen lang als veearts werkte. "Tijdens het transport en in de eerste weken van aankomst gaan veel kalveren dood." Ze noemt dit een "volstrekt dieronwaardig systeem".
Dier&Recht heeft zich daarom afgevraagd wie het meest van dit systeem profiteert. "Dat is VanDrie", zegt Schouten. "Ondertussen is Van Drie een van de rijkste families in Nederland en de grootste importeur van Ierse kalfjes. Daar verdienen ze miljarden mee." De dierenrechtenorganisatie vond het dus tijd om het bedrijf civiel aansprakelijk te stellen. De VanDrie Group zei zich van commentaar of reactie te onthouden zolang de zaak onder de rechter is.
Mensen kunnen zich aanmelden als medestander in de rechtszaak. Schouten vindt dat VanDrie Group zowel over de rug van de dieren als over die van boeren veel geld verdient. "De gemiddelde kalverhouder krijgt slechts een marginale prijs." De dagvaarding naar VanDrie is verstuurd. Het duurt waarschijnlijk wel nog maanden voordat de partijen voor de rechter staan.
Meer uit Binnenland
DEN BOSCH (ANP) - De teller van 3FM Serious Request staat na een dag actievoeren op 4.306.428 euro. Dat is vrijdagavond bekendgemaakt op NPO 3FM. Niet eerder werd er op de eerste dag van de actie zoveel geld opgehaald.
52 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het COA heeft van het ministerie van Asiel en Migratie (A&M) de opdracht gekregen om nareizigers naar een hotel te brengen in de gemeente waar ze uiteindelijk ook een huis moeten krijgen. Demissionair minister Mona Keijzer heeft gemeenten dat via een brief laten weten, het ANP zag die brief in. Het doel is dat er zo plek vrijkomt in asielzoekerscentra en mensen eerder kunnen beginnen met het opbouwen van een leven in de gemeente waar ze uiteindelijk een huis moeten krijgen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Werkgevers die verzuimen de regels tegen schijnzelfstandigheid na te komen, krijgen ook in 2026 nog geen boete. Wel wil het kabinet dat volgend jaar boetes worden opgelegd aan werkgevers en werkenden die opzettelijk de zzp-wetgeving overtreden.
1 uur geledenAMERSFOORT (ANP) - Qbuzz verwijst vrijdag naar een eerder statement waarin staat dat het vervoersbedrijf niet de opdrachtgever en uitvoerder is van de pendeldienst tussen het azc van Ter Apel en station Emmen. Dat terwijl demissionair asielminister Mona Keijzer (BBB) vrijdagochtend zei dat Qbuzz de beveiliging moet regelen voor de pendelbus.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Koning Willem-Alexander geeft zijn kersttoespraak dit jaar vanuit de vestibule van Paleis Huis ten Bosch. Dat meldt de Rijksvoorlichtingsdienst vrijdag. In 2019 en 2021 kwam de kersttoespraak ook vanuit de centrale entreehal van het Haagse woonpaleis.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet heeft de wettekst over het strafbaar stellen van het verheerlijken van terrorisme aangepast na 15.000 reacties die binnenkwamen op het voorstel. Zo is het woord "verheerlijken" aangepast en staat er in de tekst nu dat het om "verregaand loven of prijzen" van een terroristische daad gaat.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Om F-35-gevechtsvliegtuigen op Lelystad Airport te stationeren, heeft Defensie veel meer ruimte nodig dan gedacht. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het om meer dan een verdubbeling van de ruimte gaat. Dat staat in de uitbreidingsplannen van Defensie die vrijdag door de ministerraad zijn goedgekeurd.
4 uur geleden