Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Dierenrechtenorganisaties naar de rechter om afschieten damherten

Dierenrechtenorganisaties naar de rechter om afschieten damherten

DEN HAAG (ANP) - Twee dierenrechtenorganisaties stappen opnieuw naar de rechter om te voorkomen dat de provincie Zuid-Holland alle damherten in de Hoeksche Waard laat afschieten. Animal Rights en Fauna4Life deden dat enkele jaren geleden ook al, toen met succes. De rechter vond dat Zuid-Holland het besluit om alle dieren af te schieten niet goed had onderbouwd.

De provincie heeft daarna onderzoek laten doen naar alle mogelijkheden om de populatie damherten in de Hoeksche Waard binnen de perken te houden. Volgens Zuid-Holland blijkt dat afschieten "de enige optie" is. De provincie wil dat binnen vijf jaar alle dieren, naar schatting een stuk of veertig, zijn gedood.

Animal Rights en Fauna4Life leggen zich daar echter niet bij neer. Beide organisaties kondigen aan weer naar de rechter te stappen. "We willen dit besluit van tafel laten gooien", zegt Aysis Plet van Animal Rights. "Dat is de vorige keer gelukt en daar gaan we nu weer voor." Ze vindt het "geen goed idee" om jagers "een vrijkaart te geven voor een slachtpartij in de Hoeksche Waard". Volgens de woordvoerster van Animal Rights zit er echter "een sterke lobby" achter dit besluit van de provincie.

Damherten behoren tot de beschermde diersoorten. Toch kunnen provincies onder bepaalde voorwaarden ontheffing verlenen voor afschot. Zuid-Holland wil de damherten weg hebben uit de Hoeksche Waard, omdat dit volgens de provincie geen leefgebied is voor deze dieren. Ze vormen volgens de provincie een bedreiging voor de biodiversiteit, richten schade aan de landbouw aan en zouden de verkeersveiligheid in gevaar brengen. "Maar er zijn prima alternatieve maatregelen om schade aan landbouw of gevaar voor het verkeer aan te pakken", aldus Pauline de Jong van Fauna4Life.

Meer uit Binnenland

Meerderheid raad Amsterdam stemt voor coalitieakkoord PRO en D66

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam heeft in meerderheid ingestemd met het coalitieakkoord dat PRO Amsterdam en D66 hebben gesloten. Beide coalitiepartijen stemden voor, de oppositie stemde tegen. PRO Amsterdam en D66 hebben samen 25 van de 45 zetels.

15 minuten geleden
Friesland roept kabinet op gaswinning in provincie af te bouwen

ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.

1 uur geleden
Bertram maakt nu niet bekend welke plekken vervuild zijn met PFAS

DEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.

2 uur geleden
Op vier plekken in Gelderland PFAS-waarden boven norm gemeten

ARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.

2 uur geleden
Organisaties kritisch op plan pepperspray Van Weel

DEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.

2 uur geleden
Kritische vragen tijdens debat over coalitieakkoord Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."

3 uur geleden
Koolmees kreeg buikpijn van de invoering van de avondklok

DEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.

4 uur geleden