DHL gaat concurrentie met PostNL aan op Nederlandse postmarkt
DEN HAAG (ANP) - Pakketbezorger DHL wil volgend jaar post gaan bezorgen in Nederland. Het dochterbedrijf van Deutsche Post DHL daagt daarmee de huidige monopolist PostNL uit. Vanaf het tweede kwartaal van 2023 kunnen Nederlandse bedrijven en particulieren via servicepunten van DHL poststukken vanaf 50 gram verzenden.
Daarmee mikt DHL vooral op de wat zwaardere post. Een doorsnee A4'tje in een envelop weegt rond de 20 gram. Maar wanneer klanten kleine producten of bijvoorbeeld tijdschriften per post willen versturen, loopt het gewicht snel op. Juist op dat deel van de postmarkt vindt DHL het interessant om de concurrentie aan te gaan met PostNL, legt een woordvoerder uit. "Je ziet dat de tarieven daarvoor zodanig zijn gestegen dat het een interessant segment wordt."
Het van oorsprong Duitse logistieke concern wil voor de postbezorging zijn bestaande netwerk van distributiecentra en bezorgers voor pakketten inzetten. Het plan is om in heel Nederland post te bezorgen. Het is nog niet bekend met welke tarieven DHL wil concurreren met PostNL.
Monopolie
PostNL fuseerde in 2020 met de kleinere concurrent Sandd en heeft sindsdien feitelijk een monopolie op de postbezorging. De regering stond die samensmelting ondanks bezwaren van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe om de postbezorging in stand te houden bij al jaren dalende volumes, hoewel de hoogste rechtbank voor economisch bestuursrecht eerder dit jaar vernietigend oordeelde over die redenering van het ministerie van Economische Zaken.
Voor DHL is de postbezorging "geen eindige markt", stelt de woordvoerder. Hoewel het aantal verstuurde brieven en kaarten al geruime tijd daalt, stoppen webshop en particulieren volgens DHL steeds vaker kleine producten in enveloppen om ze per post te versturen. Zo past een kabeltje voor de telefoon gemakkelijk door een brievenbus. "Het gaat erom dat de pakketten- en postmarkt naar elkaar toegroeien tot een bredere bezorgmarkt."
Deutsche Post was eerder ook actief op de Nederlandse zakelijke postmarkt met de prijsvechter Selektmail, maar verkocht dat bedrijf in 2011 aan Sandd. Ook op het gebied van ongeadresseerde postbezorging was het Duitse bedrijf een tijdlang actief in Nederland.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
36 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
39 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
40 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
2 uur geleden