Deurwaarders willen 'fundamentele verandering' schuldenstelsel
DEN HAAG (ANP) - De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) vindt dat Nederland toe is aan een "fundamentele verandering" van het stelsel van schulden, vorderingen en incasso's. Nu kunnen verschillende schuldeisers beslag leggen via hun eigen deurwaarder. Volgens de branche zou het beter zijn om over te gaan naar een systeem waarin voor mensen met schulden één coördinerend deurwaarder aangesteld wordt.
Die kan dan de regie nemen bij het opstellen van een afbetalingsplan en andere schuldeisers kunnen zich tot deze deurwaarder wenden, is de gedachte. Dat zou zinloos stapelen van beslagen voorkomen en dat zou zowel in het belang van de mensen met schulden als van de schuldeisers zijn.
Volgens eerdere cijfers zijn er ruim 600.000 huishoudens met geregistreerde problematische schulden in Nederland. Overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven zoeken al een aantal jaar naar manieren om dit aantal flink terug te dringen. Maar dat lukt niet echt, zegt de KBvG die verwijst naar een donderdag gepresenteerd onderzoek van Nadja Jungmann en André Moerman.
Extra kosten
De onderzoekers hebben in kaart gebracht hoe het kan dat mensen die meerdere schulden hebben, te maken krijgen met allerlei extra kosten en daardoor dus eigenlijk nog grotere financiële problemen krijgen. De KBvG stelt de conclusies en aanbevelingen uit het rapport te omarmen.
Wel zouden de voorgestelde fundamentele veranderingen "verstrekkende gevolgen" hebben voor gerechtsdeurwaarders zelf. Als het advies van Jungmann en Moerman opgevolgd zou worden zou dat namelijk leiden een drastische vermindering van ambtshandelingen zoals dagvaarden, betekenen van vonnissen en beslag leggen.
Passende vergoeding
Volgens de KBvG zouden in zo'n nieuw stelsel daarom ook de financiële vergoedingen van deurwaarders een in de wet vastgelegde aanpassing verdienen. Daarbij stelt de organisatie te pleiten voor een "sociaal tarief", oftewel "een passende vergoeding voor werkzaamheden die het oplopen van kosten voorkomen en die bijdragen aan oplossingen van de schuldenproblematiek".
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.
32 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.
32 minuten geledenNEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.
3 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.
5 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
7 uur geleden