Derksen maakt geen excuses maar gaat dialoog aan
AMSTERDAM (ANP) - Johan Derksen denkt er niet aan zijn excuses aan te bieden voor zijn fel bekritiseerde uitspraken aan het adres van de zwarte rapper Akwasi. "Ik bied mijn excuses niet aan, trek het boetekleed niet aan en ga niet door het stof", zei hij maandagavond aan het begin van het televisieprogramma Voetbal Inside. "Ik heb de afgelopen week wel het idee gekregen dat niet iedere grap van mij goed valt."
Derksen beloofde tijdens het programma wel de dialoog aan te gaan, met speciale gasten als oud-voetballer Dries Boussatta en de zwarte advocate Natasja Harlequin. Akwasi, Ruud Gullit en enkele spelers van het Nederlands elftal bedankten voor de eer aan te schuiven aan tafel.
Derksen maakte vorige week tijdens een uitzending van het televisieprogramma Veronica Inside een opmerking over een als traditionele zwarte piet verklede man tijdens een demonstratie van Black Lives Matter. "Weten we zeker dat het Akwasi niet was", zei hij.
'Niet eens mijn slechtste grap'
De rapper Akwasi was onlangs een van de sprekers op een demonstratie tegen racisme op de Dam, met een fel betoog tegen Zwarte Piet.
"Dat was misschien een verkeerde grap", blikte Derksen maandagavond terug. "Maar het was niet eens mijn slechtste grap. Akwasi riep geweld op tijdens zijn toespraak op de Dam", doelde hij op de uitspraken van de rapper, die dreigde als zwarte piet verklede mensen in het gezicht te schoppen. "En dat wordt wel geaccepteerd. Als hij blank was geweest, dan had ik er ook iets van gezegd."
De internationals van het Nederlands elftal en het Nederlands vrouwenelftal boycotten inmiddels het programma Veronica Inside van Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp. "Nee dit is ver over de grens", reageerde aanvoerder Virgil van Dijk van Oranje. "Niet voor de eerste keer. Niet voor de tweede keer. Keer op keer op keer. Wij, Oranje-internationals laten ons niet meer interviewen door dit programma."
Geen reclames
Het praatprogramma over voetbal en randzaken had maandag voor het eerst geen reclameblok. Adverteerders gaven massaal gehoor een een oproep van bekende Nederlanders om Veronica Inside te boycotten.
Derksen kreeg naast kritiek overigens ook steun. Zo werd de hashtag TeamJohanDerksen in het leven geroepen.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
20 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
2 uur geleden