Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Derde Nederlanders wil in toekomst minder vaak fysiek shoppen'

'Derde Nederlanders wil in toekomst minder vaak fysiek shoppen'

AMSTERDAM (ANP) - Ruim een derde van de Nederlanders is van plan minder vaak fysiek te gaan shoppen en een vijfde geeft de voorkeur aan online winkelen. Dat meldt ABN AMRO op basis van een onderzoek naar de ontwikkeling van onlineverkopen onder ruim 1500 Nederlanders.

Door de genomen overheidsmaatregelen en angst voor het coronavirus nam het bezoek aan winkelgebieden sinds maart sterk af en verplaatsten consumenten zich naar onlinewinkels. Uit het onderzoek blijkt dat hoe vaker er in een bepaalde sector online gewinkeld wordt, hoe minder hoog de intentie is om voor een product uit die sector nog naar de winkel te gaan.

Dat laatste is vooral te zien in winkels in de categorieën sport, elektronica en dames- en herenmode. In bouwmarkten, drogisterijen en supermarkten wordt vaker nog fysiek geshopt. Mensen hebben volgens ABN AMRO nog wel de intentie om daar te winkelen, omdat er producten verkocht worden die de consument direct wil meenemen.

Online

Een vijfde van de Nederlanders (21 procent) geeft de voorkeur aan online winkelen. In 2015 was dat nog maar 10 procent. ABN AMRO denkt dat die groei verklaarbaar is doordat mensen tijdens de coronacrisis (noodgedwongen) meer webshops hebben uitgeprobeerd en daarbij overtuigd zijn geraakt van het gemak van online shoppen. Een andere mogelijke verklaring is dat consumenten nu vaker thuis werken, waardoor het ontvangen van pakketjes eenvoudiger wordt.

Snelheid, het gemak en de prijs zijn redenen waarom consumenten graag online shoppen. De fysieke winkel krijgt echter de voorkeur als klanten producten willen uitproberen of advies nodig hebben. In voorgaande jaren waardeerden consumenten vooral de beleving in een fysieke winkel, nu worden gemak en efficiëntie het vaakst genoemd als voordeel van fysieke winkel. "Blijkbaar heeft de consument een grotere behoefte aan efficiënt winkelen en verliest 'funshoppen' aan populariteit", zegt Henk Hofstede, retaildeskundige bij ABN AMRO.

Meer uit Financieel

Recordaantal mensen met een AOW-uitkering

DEN HAAG (ANP) - Het aantal mensen met een AOW-uitkering in Nederland is in een jaar met 1,9 procent gestegen tot een nieuw record van bijna 3,7 miljoen. Dit zijn bijna 70.000 meer AOW-gerechtigden dan eind juni vorig jaar, maakte de Sociale Verzekeringsbank (SVB) donderdag bekend.

1 uur geleden
Bierbrouwer Carlsberg heeft last van sombere consument

KOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Bierbrouwer Carlsberg voelt dat consumenten minder snel geld uitgeven aan bier en andere dranken. Na jaren van stevige prijsstijgingen in de supermarkt en de kroeg dragen internationale handelsspanningen nu bij aan onzekerheid onder consumenten, zei topman Jacob Aarup-Andersen.

2 uur geleden
Bescherm kwetsbare mensen tegen faillissement Groupcard, zegt FNV

UTRECHT (ANP) - Bescherm kwetsbare inwoners tegen het faillissement van Groupcard, een bedrijf dat voor gemeenten tegoedpassen regelde. Garandeer dat ze hun tegoed kunnen gebruiken. Die oproep doet vakbond FNV aan gemeenten die met Groupcard werkten en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

2 uur geleden
ACM onderzoekt twijfelachtige duurzaamheidsclaims koffie en cacao

DEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) ziet binnen de levensmiddelensector het grootste aantal mogelijk misleidende claims in de koffie- en cacaoketen. De toezichthouder vindt dit aanleiding voor extra onderzoek.

3 uur geleden
Recordomzet voor Fastned, maar verlies loopt op

AMSTERDAM (ANP) - De uitbater van laadstations voor elektrische auto's Fastned heeft in de eerste helft van het jaar een recordomzet geboekt, maar zag het verlies ook flink oplopen. Dit kwam volgens het bedrijf door gestegen kosten voor de uitbreiding van het aantal laadstations in Europa.

3 uur geleden
Fietsmerk Cowboy stelt voortbestaan veilig met extra financiering

BRUSSEL (ANP) - E-bikemerk Cowboy heeft een overeenkomst gesloten over financiering waarmee zijn voortbestaan op de korte termijn is veiliggesteld, meldt het Belgische bedrijf. Daarnaast werkt de onderneming aan een deal met haar Franse branchegenoot Rebirth die de toekomst van Cowboy op de langere termijn moet veiligstellen. Cowboy kampte met problemen bij de levering van nieuwe fietsen, onderdelen en een grote terugroepactie om onveilige frames. Dit drukte ook zwaar op de financiën van het bedrijf.

4 uur geleden
Baggeraar Boskalis geeft succesvol 2024 een vervolg

PAPENDRECHT (ANP) - Baggeraar en maritiem dienstverlener Boskalis heeft in de eerste helft van dit jaar de omzet en winst verhoogd. Daarmee gaf het bedrijf zijn succesvolle boekjaar 2024 een vervolg, ondanks het volgens topman Theo Baartmans "turbulente geopolitieke wereldtoneel".

4 uur geleden