Den Haag zet campagne in tegen corona
DEN HAAG (ANP) - De gemeente Den Haag zet vanaf dinsdag een campagne in om Hagenaars te overtuigen zich aan de coronamaatregelen te houden. Onder de naam 'Den Haag tegen corona' laten bekende en onbekende Hagenaars zien op welke manier coronaregels moeten worden nageleefd. Samen met maatschappelijke en lokale boegbeelden, zoals burgemeester Jan van Zanen, jongerenwerker Umit Colgecen en sociaal ondernemer Petra Brekelmans, wordt het goede voorbeeld gegeven.
"Alleen met een gezamenlijke inspanning krijgen we corona onder controle. Het is ontzettend belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt. Daarom gaan we nu de haarvaten van de stad in, zodat voor iedereen duidelijk is hoe je het beste de regels kan naleven", aldus burgemeester Jan van Zanen.
Volgens de gemeente zijn de komende weken de eerste boegbeelden van ‘Den Haag tegen Corona’ te zien in reclamezuilen, op lantaarnpalen en op schermen in de stad. Ook verspreidt de gemeente posters, video’s en verhalen in het netwerk in de wijken. Zo’n 250 contacten delen de verschillende campagne-uitingen met hun achterban. Iedereen mag gebruikmaken van de beelden en het embleem: ze zijn allemaal beschikbaar op de website denhaagtegencorona.nl die in de loop van de dag live gaat. De website zelf, en de meeste uitingen, zijn vertaald in het Arabisch, Bulgaars, Chinees, Engels, Pools, Roemeens, Spaans en Turks.
De campagne wordt constant aangepast op wat de situatie vraagt. Van Zanen: "Blijkt het dat mensen het lastig vinden de regels te volgen in de rij voor een afhaalrestaurant? Dan wordt daar een passend beeld bijgemaakt. Merkt de GGD dat het aantal besmettingen onder jongeren toeneemt? Dan zorgen we voor extra bereik onder jongeren. Zo blijft de campagne voortdurend actueel en relevant."
Meer uit Binnenland
ZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriënten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
8 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
38 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De politie heeft dinsdag zes mensen aangehouden in het onderzoek naar stemfraude bij de gemeenteraadsverkiezingen in Gorinchem, meldt het Openbaar Ministerie woensdag. De personen zijn tussen de 20 en 65 jaar oud en worden verdacht van valsheid in geschrifte en het medeplegen van het ronselen van stemmen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De discussie over agenten die informatie bekeken in de zaak over de vermoorde Lisa is voor de familie van het slachtoffer "tergend". Dat zei advocaat Wendy van Egmond woensdagochtend in de rechtbank in Amsterdam tijdens een voorbereidende zitting in de zaak tegen verdachte Chris Jude (23).
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het openbaar vervoer in Amsterdam rijdt sinds 10.00 uur weer volgens de dienstregeling. Dat laat een woordvoerder van de Amsterdamse vervoerder GVB weten. Eerder verwachtte het GVB tot het middaguur nodig te hebben voordat alles weer normaal zou rijden. Tot 08.00 uur reden er geen metro's, trams en bussen in Amsterdam als gevolg van de staking in het openbaar vervoer.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - De stakingsactie van woensdagochtend in het openbaar vervoer is geslaagd, stelt Henri Janssen van FNV Spoor. In een korte terugblik op de ochtend concludeerde hij dat de actiebereidheid in de ov-sector groot is.
1 uur geledenTER APEL (ANP) - Na een aantal dagen zonder noodnachtopvang was het in de nacht van dinsdag op woensdag toch weer nodig om asielzoekers op te vangen voor wie geen plek was bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Volgens het Rode Kruis brachten 36 mensen de nacht door in de opvang in Zwolle.
1 uur geleden