Demonstraties in Den Haag en Groningen rustig verlopen
GRONINGEN/DEN HAAG (ANP) - De demonstraties in Den Haag en Groningen van actiegroep BlackLivesMatter tegen politiegeweld tegen zwarte mensen in de VS zijn rustig verlopen. Betogers hielden zich over het algemeen goed aan de afstandsregels en droegen een mondkapje.
Op het Malieveld in de Hofstad kwamen naar schatting ruim 1500 mensen bij elkaar. De organisatie had kruizen op het gras gespoten, waar mensen op konden staan om goed afstand te kunnen. Volgens de politie hield bijna iedereen zich hier goed aan. De paar mensen die toch te dicht bij elkaar stonden, konden goed worden aangesproken. Er ontstonden geen problemen of waren nare reacties, aldus de politie.
In Groningen kwamen ongeveer achthonderd betogers bijeen op de Grote Markt. Dat aantal was op voorhand ook afgesproken. Volgens de gemeente kwamen wel veel mensen samen in de straten rondom het plein. Politieagenten, beveiligers en handhavers waren massaal op de been om toezicht te houden.
Op de Grote Markt waren honderden kruisjes aangebracht, die de plekken toonden waar betogers konden zitten. Veel van hen hadden borden bij zich met teksten als 'I can't breathe' en 'black lives matter'. Ook waren er optredens en speeches en werd er een minuut stilte gehouden. Op dat moment staken de demonstranten hun vuisten in de lucht. De demonstratie was een initiatief van actiegroep Black Ladies Of Groningen (BLOG).
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
2 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
3 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
6 uur geleden