Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Delft biedt excuses aan voor slavernijverleden

Delft biedt excuses aan voor slavernijverleden

DELFT (ANP) - De gemeente Delft heeft excuses aangeboden voor het slavernijverleden van de stad. Burgemeester Marja van Bijsterveldt zei dinsdagavond dat het stadsbestuur de ogen niet sluit voor het verleden en de betrokkenheid van haar voorgangers. "We lopen in het spoor van onze voorgangers. Voor hun handelen bieden wij vandaag onze oprechte excuses aan".

In Delft hadden zowel de Vereenigde Oostindische Compagnie als de West-Indische Compagnie kantoren. En bestuurders van handelscompagnieën VOC en WIC hadden ook een belangrijke rol in het Delftse stadsbestuur. "Het is nu meer dan tweehonderd jaar geleden dat die schepen de wereld over voeren. De sporen zijn nog altijd zichtbaar in de stad. Sommige huizen zijn gebouwd met de opbrengst uit slavernij", aldus Van Bijsterveldt.

Volgens de burgemeester kon iedereen in Delft destijds weten dat slavernij bestond. Onderzoek eerder dit jaar gaf aan dat de stad profiteerde van de handel in tot slaaf gemaakten en het werk dat zij moesten doen. In en rond de stad werden dure herenhuizen en villa's gebouwd en sommige inwoners werden schatrijk. "Het onderzoek werpt een nieuw licht op een periode die onze stad heeft gevormd", aldus de burgemeester.

'Lelijke kant' geschiedenis

Delft is wereldwijd bekend om Delfts Blauw, "schilderkunst van wereldklasse en een innige relatie met het koningshuis", aldus Van Bijsterveldt. Maar behalve deze mooie kanten heeft de geschiedenis van de stad ook een lelijke kant, stelde ze. "De impact daarvan hebben we eerder niet voldoende overzien, of willen overzien".

Eerder boden demissionair premier Mark Rutte en koning Willem-Alexander excuses aan voor het Nederlandse slavernijverleden, net als de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Vlissingen, Middelburg, Haarlem, de provincies Zuid-Holland en Zeeland, De Nederlandsche Bank en ABN AMRO. Exact een jaar geleden maakte Rutte excuses voor "het handelen van de Nederlandse staat in het verleden".

Meer uit Binnenland

Bedrijf achter DigiD gaat in beroep tegen overnameverbod

DEN HAAG (ANP) - Solvinity, het bedrijf achter DigiD, gaat in beroep tegen het verbod op overname door het Amerikaanse Kyndryl dat staatssecretaris Willemijn Aerdts (Digitale Economie en Soevereiniteit) vorige maand oplegde. Dat bevestigt een woordvoerder van de bewindsvrouw na berichtgeving door NRC.

49 minuten geleden
Demonstratie in Vriezenveen rustig verlopen

VRIEZENVEEN (ANP) - Een demonstratie in het centrum van het Overijsselse Vriezenveen tegen de komst van asielzoekers is dinsdagavond rustig en zonder incidenten verlopen. Op het Manitobaplein voor het gemeentehuis verzamelden zich ongeveer honderd mensen, zag een ANP-verslaggever. Rond 21.00 uur waren de meeste mensen weer vertrokken.

2 uur geleden
Onderzoek: sociaaleconomisch zwakkeren worden zwaarder gestraft

DEN HAAG (ANP) - Verdachten die het minder goed voor elkaar hebben, krijgen gemiddeld zwaardere straffen dan mensen die het sociaaleconomisch beter hebben. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) meldt dat op basis van eigen onderzoeken naar het strafrecht.

4 uur geleden
Pindakaasvloer van Wim T. Schippers keert terug in museum

ROTTERDAM (ANP) - Museum Boijmans Van Beuningen gaat de overleden kunstenaar en tv-maker Wim T. Schippers eren met een nieuwe uitvoering van zijn iconische pindakaasvloer. Dat laat een woordvoerder dinsdag weten aan het ANP. De Pindakaasvloer wordt in juli opnieuw gemaakt in het Depot van het Rotterdamse museum.

5 uur geleden
OM verwijt verdachte dodelijk ongeval Vogelwaarde roekeloosheid

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie verwijt de verdachte van het dodelijke ongeval in het Zeeuwse Vogelwaarde roekeloosheid. Dat is juridisch de zwaarste vorm van schuld bij een verkeersongeval, bevestigt het OM na berichtgeving van Omroep Zeeland. Waarom de 19-jarige bestuurder daarvan wordt verdacht, wil het OM op dit moment niet delen.

6 uur geleden
Premier Aruba wekt verbazing met aankondiging vertrek

ORANJESTAD (ANP) - De Arubaanse minister-president Mike Eman heeft aangekondigd dat hij zijn functie op 1 januari 2027 neerlegt. Hij wordt dit jaar op 1 september 65 jaar en wil zijn positie in handen geven van de "nieuwe generatie". Op het eiland is dinsdag verbaasd gereageerd op de stap van de leider van de Arubaanse Volkspartij (AVP).

6 uur geleden
Storing bij NS verholpen, geen inlogproblemen meer

UTRECHT (ANP) - De inlogproblemen waar de NS dinsdag mee kampte, zijn verholpen. Er was sprake van een ict-storing die in de nacht was opgetreden, waardoor niet iedereen kon inloggen op het persoonlijke account bij het bedrijf. Volgens een woordvoerder speelde de drukte van maandag hierbij een rol.

7 uur geleden