DELA ziet aantal uitvaarten stijgen
BREDA (ANP) - Uitvaartonderneming DELA ziet het aantal uitvaarten in de coronacrisis fors stijgen. De uitvaartonderneming verzorgde in maart ongeveer 4000 uitvaarten, tegenover 3000 in de eerste maanden van het jaar.
"Normaal gesproken verzorgen we tachtig tot negentig uitvaarten per dag. Momenteel zijn dat er landelijk 140. En we zien daar ook nog wel een stijging in", zegt Sandra Zwart van Uitvaartcentrum DELA in Breda tegen ANP Video.
Op diverse locaties heeft het uitvaartbedrijf extra mobiele koelcellen geplaatst. Daarnaast worden er momenteel ’s avonds en op zondagen uitvaarten gehouden. Ook in Breda staat sinds deze week een extra koelcel buiten.
Extra koelcapaciteit
"We hebben extra koelcapaciteit nodig, omdat we zagen dat het aantal overledenen aan het stijgen was. We willen ervoor zorgen dat iedereen ook echt terechtkan bij ons uitvaartcentrum", zegt de uitvaartverzorgster. De locatie in Breda heeft het aantal afscheidsdiensten daarom opgeschaald naar vier per dag.
Door aangescherpte coronamaatregelen is het vak van uitvaartverzorger wel erg veranderd. Zwart: "We gaan niet meer naar de mensen thuis. We overleggen nu via videobellen over de invulling van de uitvaart. Dat maakt het een andere manier van werken. Dat is voor nabestaanden ook wel anders en wennen. Er is heel veel begrip, maar het is ook wel pijnlijk dat het nu op deze manier gaat."
Afscheidsdiensten
Bij afscheidsdiensten mogen maximaal dertig mensen aanwezig zijn. Zij dienen anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Ook bij het condoleren gelden er nieuwe omgangsvormen, een gebaar met de hand op het hart is een alternatief voor een knuffel of het schudden van handen.
Zwart: "Het is een drukke periode, maar we doen het met elkaar, we doen het samen. We willen ervoor zorgen dat alle nabestaanden op een mooie manier afscheid kunnen nemen van hun dierbaren."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
48 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden