Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Defensie stond klaar om in te grijpen na MH17-ramp

Defensie stond klaar om in te grijpen na MH17-ramp

AMSTERDAM (ANP) - Vlak na de ramp met MH17 stond Nederland klaar om militair in te grijpen om de slachtoffers te kunnen repatriëren. Duizend militairen van de Luchtmobiele Brigade stonden stand-by om naar Oekraïne te reizen om het rampgebied veilig te stellen, zodat hulpverleners en forensische onderzoekers hun werk konden doen. De Nederlandse militairen zouden daarbij steun krijgen van evenzoveel Australische collega's, vertelt Commandant Landstrijdkrachten Martin Wijnen aan De Telegraaf. Het is voor het eerst dat Defensie over de missie naar buiten treedt.

Enkele dagen nadat vlucht MH17 uit de lucht was geschoten en terecht was gekomen in rebellengebied in Oost-Oekraïne kreeg de landmacht de opdracht om een operatie te plannen. "De vraag was: we hebben een crashsite waar we niet bij komen, hoe zou je die kunnen beveiligen zodat repatriëring van de stoffelijke overschotten mogelijk wordt? Je werkt verschillende soorten operaties uit. Van voorzichtig tot heel zwaar", legt Wijnen uit.

Bataljonscommandant Cas Schreurs brieft op donderdag 24 juli zijn militairen over de aanstaande missie. "Ik had er vertrouwen in", zegt hij tegen de krant. "Iedereen was goed getraind; ik had supersoldaten." Een deel van de eenheid was toen nog in Portugal voor een oefening. Zij werden versneld teruggehaald naar Nederland. Op dat moment besloot Den Haag de missie af te blazen, nadat stoffelijke resten door de rebellen waren overgedragen aan de Oekraïense regering.

Meer uit Binnenland

Staatscommissie: aanbevelingen tegen discriminatie niet opgevolgd

DEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".

42 minuten geleden
Asielzoekers te vol Ter Apel kunnen tot donderdag in Roden slapen

RODEN (ANP) - Er is nog steeds geen structurele opvangplek gevonden voor asielzoekers die niet in het overvolle aanmeldcentrum bij Ter Apel kunnen slapen. Tot en met donderdagochtend hoeven zij niet buiten op het gras bij het azc te slapen, maar kunnen ze terecht in een sporthal van Sportcentrum De Hullen in het Drentse Roden.

1 uur geleden
Massaclaim om datalek bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

AMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe groep wil dat vrouwen een schadevergoeding krijgen van het laboratorium Clinical Diagnostics. Hackers hadden daar vorig jaar ingebroken, waarna ze de medische gegevens buitmaakten van honderdduizenden vrouwen die hadden meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Daarom start het Women's Rights Collective een massaclaim, waarvoor vrouwen zich nu kunnen aanmelden.

2 uur geleden
Overtuigend verhaal effectiviteit avondklok ontbrak, stelt Bruls

DEN HAAG (ANP) - Toen er begin 2021 werd gesproken over de invoer van een avondklok, ontbrak een overtuigend verhaal dat die coronamaatregel daadwerkelijk ging werken. Dat zei Hubert Bruls, sinds 2012 burgemeester van Nijmegen en destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.

3 uur geleden
Kabinet wilde te snel versoepelen in coronatijd, stelt Bruls

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wilde in 2020 wel heel snel versoepelingen doorvoeren in het coronabeleid, stelde de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 uur geleden
Bruls: tempo coronamaatregelen lag in beginfase 'ongehoord hoog'

DEN HAAG (ANP) - Het tempo waarin coronamaatregelen moesten worden uitgewerkt, lag zeker in de beginfase van de pandemie "ongehoord hoog". Dat heeft burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, gezegd tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.

4 uur geleden
In hoger beroep fors hogere straf in zedenzaak ex-Moamdirecteur

AMSTERDAM (ANP) - Het gerechtshof in Amsterdam heeft de 37-jarige Martijn N., voormalig directeur van cultureel platform Moam, veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf voor een reeks zedenmisdrijven waarvan jonge mannen en 15-jarige jongens het slachtoffer werden. Het hof verklaarde meer aanklachten bewezen dan de rechtbank en kwam daardoor tot een fors hogere straf - de rechtbank legde eerder anderhalf jaar cel op, waarvan acht maanden voorwaardelijk.

4 uur geleden