'Defensie is laat met zijn toekomstvisie'
DEN HAAG (ANP) - Oppositiepartijen vinden dat minister Ank Bijleveld van Defensie laat komt met haar toekomstvisie. "Zo wordt het meer een soort testament. Belangrijk, maar ook een gemiste kans", aldus John Kerstens van de PvdA.
Defensie moet moderniseren om in 2035 een "slimme, technologisch hoogwaardige organisatie" te zijn. De huidige organisatie kan nieuwe dreigingen niet aan. Er moeten miljarden extra naar Defensie om de koerswijziging te realiseren, er moet worden gespecialiseerd en meer in Europa worden samengewerkt.
Volgens Chris Stoffer (SGP) piept en kraakt de krijgsmacht al lang. Hij wil dat er nu geld voor het militaire apparaat wordt uitgetrokken zodat in elk geval in 2030 aan de NAVO-norm wordt voldaan. "Met goede intenties winnen we geen oorlog."
Niet realistisch
SP'er Sadet Karabulut ziet Bijleveld "net voor het einde van haar ministerschap" met een visie komen. Ze ziet geen oplossing daarin voor het grote personeelstekort. Om de visie helemaal uit te voeren is structureel maximaal 17 miljard euro nodig. "Totaal niet realistisch wensdenken."
Zulke grote extra investeringen ziet ook Joël Voordewind van regeringspartij ChristenUnie in deze economisch zware tijden er niet zo snel van komen. Wel moet er meer gebeuren om richting NAVO-norm te groeien vanwege de toenemende onveiligheid.
De minister maakt geen keuze maar wil structureel wel vele miljarden extra, aldus Tom van den Nieuwenhuijzen (GroenLinks). Er moet volgens hem bij Defensie nadruk komen te liggen op een geavanceerde hoogtechnologische marine, de cybermacht en een ondersteunende luchtmacht in nauwe samenwerking binnen EU.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden