Deel Kamer kijkt na harde woorden in enquêterapport naar zichzelf
DEN HAAG (ANP) - Een deel van de partijen in de Tweede Kamer wijst ook op de eigen rol na de harde woorden van de enquêtecommissie naar het fraudebeleid. De Kamer voerde zijn taken niet goed uit en heeft niet voorkomen dat mensen werden vermorzeld door het fraudebeleid van de overheid.
"De manier waarop regering, parlement, en de rechterlijke macht gefunctioneerd hebben, heeft mensen grote schade toegebracht", zegt de NSC-fractie van Pieter Omtzigt, die zelf een belangrijke rol speelde in het blootleggen van het toeslagenschandaal. De partij leest in het rapport een "dringende oproep aan de staat om anders te functioneren", wil af van coalitiedwang en gaat in gesprek met de slachtoffers van het overheidsfalen.
VVD-Kamerlid Roelien Kamminga noemt het "noodzakelijk dat de Kamer aan de slag gaat met de aanbevelingen om recht te doen aan de gedupeerden. Dit kan en mag nooit meer gebeuren".
Timmermans
GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans zegt in een reactie dat "de overheid door de ondergrens van de rechtstaat is gezakt". Dat juist de mensen die afhankelijk zijn van sociale regelingen het hardst zijn getroffen, noemt hij pijnlijk. "Dit rapport biedt ook een waarschuwing voor de toekomst. Een nieuw grondrechtenschandaal kan morgen weer gebeuren." De Kamer moet daarom werken aan een sterkere rechtstaat.
De wantrouwende overheid heeft mensen vermorzeld, concludeert SP-leider Jimmy Dijk. "Zogenaamd stond 'zelfredzaamheid' voorop, maar het was vooral 'zoek het zelf maar uit'-politiek." De problemen zijn nog steeds niet opgelost, benadrukt hij. De SP, die het initiatief voor de enquête nam en de voorzitter leverde, vindt dat alle aanbevelingen moeten worden overgenomen.
Spiegel
Het enquêterapport "houdt ons een spiegel voor", zegt D66-Kamerlid Joost Sneller. De wantrouwende houding van de politiek moet fundamenteel veranderen en Kamerleden spelen daarbij een belangrijke rol, vindt hij. Het zou "onvergeeflijk zijn als we hier geen lering uit trekken".
CDA-Kamerlid Inge van Dijk leest in het rapport "een verdrietige herbevestiging van het leed" dat de overheid heeft veroorzaakt. De conclusie dat Kamerleden in hun taak hebben gefaald "is confronterend". "Het parlement heeft de plicht toe te zien op de kwaliteit van wetgeving." Ze hoopt op een keerpunt.
Menselijkheid
"Als macht geen oog meer heeft voor mens en recht dan wordt het vermorzelend", stelt ChristenUnie-leider Mirjam Bikker. De menselijkheid verdween door "genadeloze wetgeving" en bezuinigingen, zegt ze. Besparingen op uitvoeringsorganisaties zijn wat haar betreft dan ook uitgesloten.
SGP-Kamerlid André Flach reageert: "Stop met het systeemdenken. Meer menselijke maat bij de staat."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs en Emancipatie, VVD) gaat extra nadruk leggen op taalonderwijs. Dat meldt de bewindsvrouw in een Kamerbrief. Sinds 2022 wordt ingezet op taal en rekenen, omdat het niveau van leerlingen op basisvaardigheden daalt. "Maar na vier jaar hadden de resultaten echt beter moeten zijn", aldus Tielen, die benadrukt dat in onderzoeken naar voren komt dat het vooral met het taalniveau van leerlingen slecht gesteld is.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet gaat de wet over wapens en munitie aanpassen. Daarmee wordt in elk geval een psychologisch onderzoek verplicht voor mensen die een wapenvergunning willen of hebben, schrijft minister David van Weel (Justitie, VVD) aan de Tweede Kamer. Ook denkt hij aan strengere regels om thuis wapens te bewaren, en aan nieuwe eisen over kennis van wapens.
13 uur geledenGRIENDTSVEEN (ANP) - Het herstellen van de natuur in de Peel door onder meer te zorgen voor voldoende water, is "eigenlijk belangrijker dan stikstof", zegt landbouwminister Jaimi van Essen (D66). De Peel is een van de gebieden waar de natuur er het slechtst aan toe is, onder meer door stikstof en verdroging. Net als voor de Veluwe is daar woensdag een akkoord ondertekend over een regionale aanpak voor natuurherstel en ervoor te zorgen dat er weer vergunningen verleend kunnen worden.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
1 dag geleden