Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Deel kabinet weer bijeen voor corona-overleg

Deel kabinet weer bijeen voor corona-overleg

DEN HAAG (ANP) - Een deel van het demissionaire kabinet komt maandagochtend bij elkaar om de laatste ontwikkelingen omtrent het coronavirus te bespreken. Het kabinet besloot onlangs om vanwege de explosief gestegen besmettingscijfers in de zomer wekelijks de cijfers te blijven bespreken en zo eventueel snel maatregelen te kunnen treffen. Ook de deskundigen van het Outbreak Management Team (OMT) komen elke week bijeen en brengen zo nodig advies uit.

Na het crisisoverleg geven premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge een toelichting aan de pers op Ruttes ministerie van Algemene Zaken. Vorige week greep Rutte deze gelegenheid aan om excuses te maken voor de "inschattingsfout" die het kabinet maakte door op 26 juni versneld verregaande versoepelingen door te voeren. Dat pakte niet goed uit. Zo haperde het testsysteem voor toegang, waardoor vooral veel jongeren elkaar hebben besmet in de horeca en tijdens evenementen.

Het aantal besmettingen is sindsdien flink verder opgelopen. Vrijdag was het reproductiegetal (R-waarde), dat aangeeft in hoeverre het virus zich verspreidt, al gestegen tot een recordhoogte van bijna 3 (2,91). Dat betekent dat 100 besmette mensen 291 anderen infecteren. Zij besmetten op hun beurt ruim 800 mensen en zij dragen het weer over op bijna 2500 anderen, zodat het aantal besmettingen steeds sneller oploopt.

Ruim een week geleden heeft het kabinet enkele versoepelingen weer teruggedraaid tot 13 augustus. Dan neemt het kabinet weer nieuwe besluiten.

Meer uit Politiek

Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

1 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

2 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

3 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

4 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

5 uur geleden
Yeşilgöz vraagt ministeries militaire informatie offline te halen

DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.

8 uur geleden
Jetten over dood Wim T. Schippers: een multitalent is niet meer

DEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.

23 uur geleden