Debat in teken van bezuinigingen en hervormingen publieke omroep
DEN HAAG (ANP) - Bezuinigingen en hervormingen aan de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) zijn inmiddels geen taboe meer, zal ook donderdag blijken tijdens het debat over media. Kamerleden beginnen ongetwijfeld over de kritische rapporten van onderzoekscommissies over grensoverschrijdend gedrag op het Mediapark (Van Rijn) en de toekomst van het publieke bestel (Van Geel). Bovendien zijn de formerende partijen PVV en VVD voorstanders van bezuinigingen en stellen ook NSC en BBB ingrijpende veranderingen voor.
Hilversum kijkt met spanning naar het debat, bleek woensdag in een opiniestuk van twaalf omroepen in het AD. "Een zender eraf, bezuinigingen van miljoenen euro's. Het zijn forse maatregelen, terwijl een sterke publieke omroep, zeker nu, in tijden van polarisatie en misinformatie, van groot belang is", schreven zij. De omroepen vinden modernisering "nodig", maar waarschuwen dat het niet overhaast en onzorgvuldig moet gebeuren.
Grote besluiten zijn niet direct te verwachten tijdens het debat, aangezien de formatiegesprekken nog bezig zijn. Maar dat een nieuw kabinet onder PVV, VVD, NSC en BBB de publieke omroep niet ongemoeid zou laten, is duidelijk. Daarom houdt de omroepwereld goed in de gaten wat deze partijen laten doorschemeren over besluiten die misschien op komst zijn.
De PVV staat het scherpst in de wedstrijd: in het verkiezingsprogramma van de rechts-radicale partij staat dat de financiering van de NPO "geheel" moet worden stopgezet. De VVD denkt aan bezuinigingen van circa 400 miljoen euro. NSC heeft zich niet uitgesproken voor bezuinigingen, maar vindt wel dat het aantal televisiezenders van drie naar twee moet. BBB vindt dat de publieke omroep zich alleen bezig moet houden met onafhankelijk nieuws en culturele programma's. Een publieke muziekzender als Radio 2 heeft volgens de partij geen toegevoegde waarde.
Demissionair staatssecretaris Fleur Gräper (Media) opperde vorige week om de NPO nog geen nieuwe vergunning van vijf jaar te verlenen en in plaats daarvan de bestaande 'concessie' twee jaar na afloop in 2026 te verlengen. Ze wil een nieuw kabinet zo de ruimte geven om veranderingen door te voeren voordat de nieuwe concessie ingaat. De formerende partijen zijn kritisch over de maatregel en betwijfelen of ze hiermee geholpen zijn.
Meer uit Binnenland
BROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
23 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
56 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
3 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
3 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
6 uur geleden