De Ligt moest na eerste basisplaats sinds een jaar even wennen
AMSTERDAM (ANP) - Matthijs de Ligt moest maandag bij zijn rentree als basisspeler van het Nederlands elftal even wennen. "Het was een jaar geleden dat ik voor het laatst vanaf het begin mee mocht doen. Enkele oefeningen in de warming-up zijn anders dan toen. Verder was het allemaal wel normaal voor me", sprak de verdediger in de catacomben van de Johan Cruijff ArenA.
De Ligt werd vorige maand door bondscoach Ronald Koeman nog gepasseerd voor de interlands tegen Malta en Finland. Na een goede periode bij Manchester United kreeg hij nu weer het vertrouwen. "Dit voelt wel als een beloning. Alleen het feit dat ik bij de groep zat al eigenlijk. Ik kan denk ik terugkijken op een mooie en fijne avond", sprak De Ligt, die van bondscoach Ronald Koeman op de persconferentie na de wedstrijd complimenten kreeg.
De volgende interlandperiode is in maart, met twee oefenwedstrijden. "Dit voelt wel een beetje als mijn comeback. We gaan nu allemaal eerst vier maanden naar onze clubs. Daar moet ik mezelf blijven laten zien", aldus De Ligt, die bij het vorige WK nauwelijks in actie kwam en bij het laatste EK helemaal niet.
Mondiale titelstrijd
De mooiste herinnering aan het WK is voor De Ligt de mondiale titelstrijd van 2010. "Toen was ik zelf pas 10 jaar oud en het hele land stond op zijn kop toen Oranje de finale haalde. 2014 vond ik ook mooi, maar dat toernooi beleefde ik toch anders. In 2010 kwam ik echt voor het eerst in aanraking met het Nederlands elftal."
De Ligt hoopt er in de zomer bij te zijn. "Hoe meer toernooien je speelt, hoe beter je weet dat een toernooi in een split second voorbij kan zijn. De omstandigheden op het WK zullen best zwaar zijn, met temperaturen van 30 graden of meer. Misschien zijn de velden ook wel droger. Daar moeten we goed op voorbereid zijn."
Meer uit Voetbal
MADRID (ANP/RTR) - Middenvelder Dani Ceballos vertrekt na zeven seizoenen bij Real Madrid. De 29-jarige Spanjaard kondigde zijn afscheid aan op X. Real Madrid bevestigde het vertrek kort daarop.
1 uur geledenVERSAILLES (ANP/RTR) - Voetballer Achraf Hakimi, momenteel met Marokko actief op het WK voetbal, gaat in cassatie tegen een uitspraak die bepaalde dat hij terecht moet staan voor een verkrachtingszaak uit 2023 waarin hij verdachte is. Dat heeft zijn advocaat aan persbureau Reuters bevestigd.
1 uur geledenDORDRECHT (ANP) - Paul Nuijten gaat na zijn vertrek bij Ajax per direct aan de slag bij FC Dordrecht. De 33-jarige trainer heeft een contract voor twee seizoenen getekend, zo meldt de eerstedivisieclub. Eerder op vrijdag werd bekend dat Ajax "in goed overleg" de samenwerking met Nuijten heeft beëindigd.
2 uur geledenFOXBOROUGH (ANP) - Noorwegen begint de derde groepswedstrijd op het WK voetbal tegen Frankrijk zonder topschutter Erling Haaland. Bondscoach Ståle Solbakken heeft zijn elftal, dat net als Frankrijk al zeker is van de volgende ronde, flink gewijzigd en heeft de spits van Manchester City op de bank gezet en Jørgen Strand Larsen, oud-speler van FC Groningen, in de spits.
2 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Het Nederlands elftal moet een grootse prestatie leveren als het ten koste van Marokko de achtste finales van het WK wil bereiken. Oranje won sinds de terugkeer van Ronald Koeman als bondscoach begin 2023 geen enkele keer van een landenploeg uit de top 25 van de wereldranglijst. Na de 2-2 in het eerste WK-duel met Japan staat de teller op acht nederlagen en zes gelijke spelen.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Ajax heeft afscheid genomen van trainer Paul Nuijten. Het contract van de trainer liep bij Ajax nog tot en met 30 juni 2027, maar is in goed onderling overleg per direct beëindigd, meldt de Amsterdamse club.
3 uur geledenKANSAS CITY (ANP) - Quinten Timber heeft niet de volledige training met het Nederlands elftal afgewerkt. De middenvelder liep eerder dit WK tijdens een training een hersenschudding op en miste daardoor de tweede groepswedstrijd tegen Zweden. Na overleg met de medische staf is besloten om hem af en toe een aangepast programma te laten afwerken.
3 uur geleden