De Jonge: zorgstelsel moet centraal gestuurd blijven
DEN HAAG (ANP) - Het Nederlandse zorgstelsel moet ook na de coronacrisis centraal gestuurd worden en de ieder voor zich-mentaliteit moet overboord. Dat zegt minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid in een interview met het AD. De crisis bewijst volgens hem dat verregaande samenwerking nodig blijft tussen ziekenhuizen, verpleegzorg en huisartsen.
Volgens de minister was de Nederlandse zorg niet opgewassen tegen de epidemie. "Bij het testen ontbrak overzicht, bij de beschermingsmiddelen, bij de ic-capaciteit. Je wil die regie hebben. Hoe we dat precies gaan doen, moeten we nog uitwerken en met de Kamer bespreken. Maar dat er wat moet gebeuren, is nu wel duidelijk."
Zo zou de centrale overheid ook straks soms een dwingende en sturende rol moeten hebben. "En we moeten voortaan zorgen dat we minder afhankelijk worden van het buitenland, meer in staat zijn om voor onszelf te zorgen. Wat dat betreft is deze crisis voor de zorg één grote wegwijzer voor de toekomst."
Ook wil hij dat het landelijk mogelijk is om in te grijpen op het moment dat je ziet dat het "niet vanzelf lukt". "En daar waar de financiering erop gericht is om te concurreren, moet dat anders worden geregeld", zo zegt hij in het AD.
Eerder werd bekend dat het aantal intensive care-bedden in Nederland structureel omhoog moet kunnen naar 1700.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Minister Thierry Aartsen (Werk en Participatie, VVD) roept werkgevers op om hun personeel niet te dwingen naar het werk te komen bij deze hitte. "Ik vraag hen coulant te zijn." Volgens hem zijn heel veel werkgevers dat ook al. "En werknemers: denk vooral aan jezelf. Als je je er niet comfortabel bij voelt, hoef je van deze minister niet naar het werk te komen."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
2 dagen geleden