De Jonge: we hadden ons meer tijd moeten gunnen voor coronawet
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet was te gehaast met de bekritiseerde coronawet, erkent zorgminister Hugo de Jonge. "We hadden ons meer tijd moeten gunnen en meer transparantie en uitleg moeten geven over de wet", zegt de minister in het Kamerdebat over het wetsvoorstel. Zo vindt hij dat over het voorstel een internetconsultatie gehouden had moeten worden. "Dan had iedereen mee kunnen lezen."
In de Kamer is veel ergernis over de maatschappelijke onrust die ontstond door het wetsvoorstel. Veel partijen leggen de schuld daarvan bij het kabinet. "We hebben gemeend dat snel te moeten doen", stelt De Jonge terugkijkend. "Ik denk dat we ook toen hadden moeten zeggen: nee, als we dat doen, dan moeten we ook de tijd nemen voor het maatschappelijke debat dat daarbij past. Dat hebben we ons onvoldoende gegund."
Een groot deel van de oppositie hekelt dat de minister alleen over de procedure de hand in eigen boezem steekt maar niet toe wil geven dat de spoedwet ook inhoudelijk niet deugde. Zo menen ze dat de minister en het kabinet te veel macht naar zich toe wilden trekken ten koste van het parlement. Onder meer SP en PVV wezen erop dat de eerste versie ingrijpend is gewijzigd na fikse kritiek van deskundigen en de Raad van State. Ook na de indiening van het wetsvoorstel in de Tweede Kamer heeft de coalitie samen met vier andere partijen niet voor niets zeven belangrijke wijzigingen voorgesteld, stelde de oppositie.
Derde versie
Maar volgens De Jonge worden concepten altijd gewijzigd en bijgeschaafd en gaat pas de derde versie naar de Kamer, zoals ook met de spoedwet is gebeurd. Hij wees erop dat er veel informatie over de wet werd verspreid, soms opzettelijk, die niet juist is. Zo krijgt het kabinet juist niet meer bevoegdheden door de coronawet, maar juist het parlement, zegt de minister. Op aandringen van de Kamer gaat de minister meer het voortouw nemen om de zorgen bij de bevolking weg te nemen, om het draagvlak voor de coronawet te vergroten.
De coronawet moet de ingrijpende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, een wettelijke basis geven. Tot dusver handelt het kabinet op basis van de Wet publieke gezondheid (Wpg). Dat is volgens het kabinet prima voor een korte periode, maar niet voor maatregelen die voor langere tijd gelden.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden