De Jonge: plan Herstel-NL was levensgevaarlijk geweest
DEN HAAG (ANP) - Het plan van Herstel-NL, een groep deskundigen en professionals om Nederland uit de lockdown te loodsen, was volgens coronaminister Hugo de Jonge "levensgevaarlijk" geweest. "Het was geen herstelplan. Het herstel stel je zo nog maandenlang uit", zegt De Jonge.
Herstel-NL bestaat uit wetenschappers, artsen en analisten. Vorige week kreeg het plan van de club om de coronamaatregelen te versoepelen zonder dat het virus weer snel om zich heen grijpt, veel aandacht. Maar twee prominente leden, econoom Barbara Baarsma en oud-CPB-chef Coen Teulings, stapten al snel uit het initiatief. Voorman Robin Fransman zegt dat het kabinet druk heeft uitgeoefend op de club, maar het kabinet ontkent dit.
De Jonge kondigde, samen met premier Mark Rutte, toch versoepelingen aan tijdens de persconferentie van dinsdag. Maar dit gebeurt "stap voor stap", benadrukt de zorgminister. Ook andere plannen of kritiek op het coronabeleid zijn "boeiend", vindt De Jonge. "Maar hier had ik wel moeite mee." Niet alleen wekt Herstel-NL volgens hem valse verwachtingen, hij wil ook niet dat kwetsbare mensen "op een eiland" worden gezet.
Herstel-NL-voorzitter Fransman noemt de woorden van de minister "misleidend en niet passend". "Het oordeel van De Jonge is nergens op gebaseerd", zegt hij.
Volgens Fransman heeft het kabinet eerder geweigerd het plan van Herstel-NL door te rekenen. Hij roept de minister en het kabinet op om het plan alsnog door te lezen en een kostenberekening te maken en op basis daarvan het gesprek aan te gaan.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
44 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden