De Jonge noemt beweringen Van Haga over vaccins
DEN HAAG (ANP) - Coronaminister Hugo de Jonge vindt uitspraken van Kamerlid Wybren van Haga (Forum voor Democratie) over bijwerkingen van coronavaccins "gevaarlijk". Van Haga zei in een coronadebat woensdag dat hij een "slecht gevoel" heeft over de veiligheid van de vaccins. Zo zouden er volgens hem in Israël al veel mensen zijn overleden na vaccinatie.
"Nepnieuws verspreiden middenin een pandemie is gevaarlijk", waarschuwde De Jonge. De uitspraken van de FVD'er leidden tot irritatie bij de minister omdat ze volgens hem "de vaccinatiebereidheid en daarmee de volksgezondheid schaden".
Volgens De Jonge meldde het Israëlische ministerie van Volksgezondheid juist dat er daar nog geen enkel overlijden is gemeld als gevolg van een allergische reactie op het vaccin. Bovendien, zo stelde de minister: er overlijden in Nederland ruim honderd mensen per dag in de verpleeghuizen. "Nog los van corona, los van vaccinatie. Mensen in verpleeghuizen zijn oud en aan het einde van hun leven, dus die overlijden." Wanneer je dus mensen in verpleeghuizen vaccineert, overlijden er mensen ná die vaccinatie. "Maar pas nou op om daar dóór vaccinatie van te maken", benadrukte De Jonge in het debat.
'Geschreeuw'
FVD reageert furieus op Twitter. Op het officiële account van de partij staat dat Van Haga "een aantal volkomen redelijke vragen" stelde aan De Jonge. De minister zou daarna "onbeschoft" door Van Haga's inbreng hebben "geschreeuwd". Ook hekelt FVD Kamervoorzitter Khadija Arib, die volgens de partij had moeten ingrijpen.
Bijwerkingencentrum Lareb meldde deze week dat er tot dusver 65 mensen zijn overleden na inenting met een coronavaccin. Het centrum benadrukt dat hun overlijden niet betekent dat het is veroorzaakt door een bijwerking van het vaccin. In Nederland overlijden per week gemiddeld duizenden mensen in verpleeghuizen en 80-plussers, door allerlei oorzaken, verklaart Lareb.
Daar kunnen ook mensen bij zijn die pasgeleden zijn gevaccineerd. Bij het merendeel van de overledenen zijn onderliggende gezondheidsproblemen de meest voor de hand liggende verklaring van het overlijden.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden