De Jonge: ja, dit is de tweede golf
DEN HAAG (ANP) - Als je kijkt naar het groeiende aantal coronabesmettingen in Nederland, is de tweede golf begonnen. Dat zei minister Hugo de Jonge vrijdag op een ingelaste persconferentie.
"Als we kijken naar de situatie in ziekenhuizen is het nog niet zover", aldus de Jonge. "Het is aan ons samen te voorkomen dat het zover komt." Omdat er inmiddels veel meer informatie beschikbaar is over het virus, "kunnen we de tweede golf breken".
De Jonge waarschuwt nog maar eens dat jongeren, de groep waarin het virus momenteel het snelst rondgaat, toch echt ook flink ziek kunnen worden. Bovendien gaan ook zij op zaterdag naar de supermarkt en op zondag op familiebezoek. "Onder de hele bevolking steekt het virus zo de kop op."
Drie risicocategorieën
De verschillende delen van Nederland zijn vanaf vandaag ingedeeld in drie risicocategorieën. In een zestal regio's is de situatie volgens De Jonge dermate zorgelijk dat daar extra beperkingen nodig zijn om het aantal besmettingen terug te dringen. De hoogste alarmfase, waarbij harde maatregelen nodig zijn, geldt nog nergens.
Horecagelegenheden in de zes risicogebieden moeten voorlopig om 01.00 uur dicht. Vanaf middernacht mogen er geen nieuwe gasten worden binnengelaten. Voor groepen gaat een maximale grootte van vijftig personen gelden. Voor uitvaarten, demonstraties, religieuze bijeenkomsten en scholen wordt een uitzondering gemaakt.
Deze maatregelen gelden vanaf zondagavond 18.00 uur in de veiligheidsregio's Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden. Daar kunnen, afhankelijk van de verspreiding van het virus, later nog meer regio's bij komen.
De verschillende regio's komen vrijdagavond vanaf 20.00 uur met meer informatie over de maatregelen voor hun regio.
Meer uit Gezond
BILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geleden