De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe 'rustig en stabiel'
DEN HAAG (ANP) - Het eerste kwartaal na de invoering van de Omgevingswet is "over het algemeen rustig en stabiel verlopen". Dat schrijft demissionair minister Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) woensdag in een brief aan de Tweede Kamer. Bijna vierhonderd tekortkomingen zijn gemeld, die "(enige) hinder" voor gebruikers opleverden, maar volgens de minister heeft dat de vergunningverlening niet erg geraakt.
De Omgevingswet is een enorme wetgevingsoperatie die allerlei regels rond de leefomgeving bij elkaar veegt. Sinds de invoering op 1 januari kunnen burgers en bedrijven in veel gemeenten terecht bij een digitaal loket voor allerlei zaken zoals vergunningen. Tot aan 1 januari waren er grote zorgen dat de wet zou uitlopen op een ICT-debacle.
In de eerste voortgangsbrief sinds de invoering van de Omgevingswet doet De Jonge opnieuw zijn best de zorgen weg te nemen. Dat er problemen naar boven komen, noemt de minister "niet ongebruikelijk", en hij schrijft dat ze "adequaat" zijn opgelost. Een speciaal crisisteam dat klaarstond voor problemen rond de Omgevingswet heeft "geen calamiteiten hoeven afhandelen".
DDoS-aanvallen
In de afgelopen maanden is het landelijke digitale systeem twee keer getroffen door een DDoS-aanval, pogingen om de servers plat te leggen met grote hoeveelheden aanvragen. Die aanvallen zijn volgens De Jonge "adequaat opgevangen" met als gevolg een "minimale impact" op gebruikers.
Een deel van de gemeenten maakt nog steeds gebruik van "tijdelijke alternatieve maatregelen" om niet op het nieuwe systeem te hoeven overstappen. Om hoeveel gemeenten het precies gaat, is niet bekend. Op dit moment hebben die gemeenten een jaar om alsnog de overstap te maken, maar De Jonge overweegt om de deadline uit te stellen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
21 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
22 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden