De Jonge: het moet beter in stadions, anders mogelijk maatregelen
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat voetbalclubs er beter op toezien dat de regels die nu gelden voor wedstrijden ook daadwerkelijk worden nageleefd. Die boodschap hebben ministers Hugo de Jonge (Volksgezondheid) en Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) overgebracht in een gesprek met de KNVB.
Als er geen verbetering te zien is dit weekeinde "kan dat een aanleiding zijn om maatregelen aan te scherpen" aldus De Jonge. Harder wil de minister het vooralsnog niet stellen. "Ik wil niet met dreigementen gooien. Dat is niet de manier waarop je met elkaar samenwerkt."
De Jonge benadrukte na afloop van de ministerraad nog maar eens wat de regels zijn voor wedstrijden in stadions. "Twee derde van het stadion mag worden gebruikt, en het is geplaceerd. Dat betekent met je kont op een stoel zitten. Dat willen we echt aanstaand weekend beter zien dan de afgelopen keren."
Anders
In een aantal stadions was de afgelopen tijd een derde van de vakken niet in gebruik, en zat de resterende twee derde vol. Ook dat moet anders. "Geplaceerd moet wel echt geplaceerd zijn", zegt De Jonge. "Als je met z'n allen op een kluitje gaat staan is daar geen sprake van."
"De clubs moeten daarop toezien. We hebben een gesprek met de KNVB gehad, dat gesprek heeft de KNVB weer met de clubs."
Mooie dingen
De Jonge hoopt dat het niet zo ver komt dat er moet worden ingegrepen. "Dat willen we niet. We willen juist dat er weer genoten kan worden van mooie dingen, zoals voetbal."
"Wij hebben maandag bij de clubs aangegeven dat het volledig spreiden van het publiek (twee derde) over het stadion van belang is", meldt een woordvoerder van de KNVB. "De clubs zijn verantwoordelijk voor hoe het in het stadion is geregeld en de gemeente gaat over de handhaving van de coronaregels. We hebben daarom de clubs geadviseerd om met de gemeente in gesprek te gaan zodat over en weer de verwachtingen altijd helder zijn."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
5 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden