De Jonge gaat nadenken over invoering 'tochtkorting' huizen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil net zoals minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dat de energierekening voor mensen met vooral lagere en middeninkomens zo snel mogelijk omlaag gaat en betaalbaar wordt. In een Kamerdebat drongen zowel coalitie- als oppositiepartijen aan op meer snelheid bij de verduurzaming van woningen, maar verschillende voorstellen zijn niet meteen omarmd door de minister. Hij gaat wel de voor- en nadelen van de invoering van een 'tochtkorting' op een rij zetten. De PvdA wil dat met deze maatregel de huur van een tochtig huis wordt verlaagd, zodat de bewoners hun hoge energierekening kunnen betalen.
Zo'n tochtkorting is volgens PvdA-Kamerlid Joris Thijssen een "noodzakelijke pleister voor mensen die nu moeten kiezen tussen koken of stoken." De kabinetsplannen zijn erop gericht alle huizen te verduurzamen. Als het eenmaal zover is, is de maatregel niet meer nodig, zei Thijssen. Hij tekende daar meteen bij aan dat dat nog een aantal jaar duurt.
De Jonge vindt het PvdA-voorstel weliswaar sympathiek, maar hij wil niet dat verhuurders door een verlaging van hun huurinkomsten minder geld overhouden voor investeringen in verduurzaming. "Het voorstel is niet van tafel, maar het moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen, voordat ik het echt een goed idee vind", zei De Jonge tijdens het debat. Hij laat de Kamer rond begin juni weten of de voordelen van zo'n korting opwegen tegen de nadelen.
D66 vindt dat het kabinet meer regie moet voeren op de verduurzaming van woningen. Faissal Boulakjar riep de minister op dit jaar een nationaal isolatie-offensief te beginnen om "flinke stappen" te zetten bij het grootschalig isoleren van woningen en gebouwen. Volgens De Jonge kan het niet sneller. Daarnaast heeft het kabinet "zo'n beetje alles wat je kunt bedenken" aan maatregelen klaargezet "om de betaalbaarheid van verduurzaming te bevorderen." Het is volgens hem wel zaak om ervoor te zorgen dat "het landt bij de mensen die er het meest om staan te springen."
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
12 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
13 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
15 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
17 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
19 uur geleden