De Jonge gaat nadenken over invoering 'tochtkorting' huizen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil net zoals minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dat de energierekening voor mensen met vooral lagere en middeninkomens zo snel mogelijk omlaag gaat en betaalbaar wordt. In een Kamerdebat drongen zowel coalitie- als oppositiepartijen aan op meer snelheid bij de verduurzaming van woningen, maar verschillende voorstellen zijn niet meteen omarmd door de minister. Hij gaat wel de voor- en nadelen van de invoering van een 'tochtkorting' op een rij zetten. De PvdA wil dat met deze maatregel de huur van een tochtig huis wordt verlaagd, zodat de bewoners hun hoge energierekening kunnen betalen.
Zo'n tochtkorting is volgens PvdA-Kamerlid Joris Thijssen een "noodzakelijke pleister voor mensen die nu moeten kiezen tussen koken of stoken." De kabinetsplannen zijn erop gericht alle huizen te verduurzamen. Als het eenmaal zover is, is de maatregel niet meer nodig, zei Thijssen. Hij tekende daar meteen bij aan dat dat nog een aantal jaar duurt.
De Jonge vindt het PvdA-voorstel weliswaar sympathiek, maar hij wil niet dat verhuurders door een verlaging van hun huurinkomsten minder geld overhouden voor investeringen in verduurzaming. "Het voorstel is niet van tafel, maar het moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen, voordat ik het echt een goed idee vind", zei De Jonge tijdens het debat. Hij laat de Kamer rond begin juni weten of de voordelen van zo'n korting opwegen tegen de nadelen.
D66 vindt dat het kabinet meer regie moet voeren op de verduurzaming van woningen. Faissal Boulakjar riep de minister op dit jaar een nationaal isolatie-offensief te beginnen om "flinke stappen" te zetten bij het grootschalig isoleren van woningen en gebouwen. Volgens De Jonge kan het niet sneller. Daarnaast heeft het kabinet "zo'n beetje alles wat je kunt bedenken" aan maatregelen klaargezet "om de betaalbaarheid van verduurzaming te bevorderen." Het is volgens hem wel zaak om ervoor te zorgen dat "het landt bij de mensen die er het meest om staan te springen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
18 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
20 uur geleden