De Jonge gaat nadenken over invoering 'tochtkorting' huizen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil net zoals minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dat de energierekening voor mensen met vooral lagere en middeninkomens zo snel mogelijk omlaag gaat en betaalbaar wordt. In een Kamerdebat drongen zowel coalitie- als oppositiepartijen aan op meer snelheid bij de verduurzaming van woningen, maar verschillende voorstellen zijn niet meteen omarmd door de minister. Hij gaat wel de voor- en nadelen van de invoering van een 'tochtkorting' op een rij zetten. De PvdA wil dat met deze maatregel de huur van een tochtig huis wordt verlaagd, zodat de bewoners hun hoge energierekening kunnen betalen.
Zo'n tochtkorting is volgens PvdA-Kamerlid Joris Thijssen een "noodzakelijke pleister voor mensen die nu moeten kiezen tussen koken of stoken." De kabinetsplannen zijn erop gericht alle huizen te verduurzamen. Als het eenmaal zover is, is de maatregel niet meer nodig, zei Thijssen. Hij tekende daar meteen bij aan dat dat nog een aantal jaar duurt.
De Jonge vindt het PvdA-voorstel weliswaar sympathiek, maar hij wil niet dat verhuurders door een verlaging van hun huurinkomsten minder geld overhouden voor investeringen in verduurzaming. "Het voorstel is niet van tafel, maar het moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen, voordat ik het echt een goed idee vind", zei De Jonge tijdens het debat. Hij laat de Kamer rond begin juni weten of de voordelen van zo'n korting opwegen tegen de nadelen.
D66 vindt dat het kabinet meer regie moet voeren op de verduurzaming van woningen. Faissal Boulakjar riep de minister op dit jaar een nationaal isolatie-offensief te beginnen om "flinke stappen" te zetten bij het grootschalig isoleren van woningen en gebouwen. Volgens De Jonge kan het niet sneller. Daarnaast heeft het kabinet "zo'n beetje alles wat je kunt bedenken" aan maatregelen klaargezet "om de betaalbaarheid van verduurzaming te bevorderen." Het is volgens hem wel zaak om ervoor te zorgen dat "het landt bij de mensen die er het meest om staan te springen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
12 minuten geledenTER APEL (ANP) - Vijftig tot zestig asielzoekers wachten tijdens de extreme hitte vrijdag buiten op het grasveld voor het aanmeldcentrum in Ter Apel op een opvangplek, meldt het Rode Kruis. "De situatie is onverantwoord. Dit kan zo niet langer."
14 minuten geledenTILBURG (ANP) - Organisatie Spoorpark Live meldt dat de tweede showdag van het festival in Tilburg vrijdag niet doorgaat. Extreem weer en code rood zijn de redenen voor dit besluit. De burgemeester van Tilburg heeft de vergunning voor de vrijdag ingetrokken.
23 minuten geledenEINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.
59 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 uur geleden