De Jonge gaat nadenken over invoering 'tochtkorting' huizen
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer wil net zoals minister Hugo de Jonge (Volkshuisvesting) dat de energierekening voor mensen met vooral lagere en middeninkomens zo snel mogelijk omlaag gaat en betaalbaar wordt. In een Kamerdebat drongen zowel coalitie- als oppositiepartijen aan op meer snelheid bij de verduurzaming van woningen, maar verschillende voorstellen zijn niet meteen omarmd door de minister. Hij gaat wel de voor- en nadelen van de invoering van een 'tochtkorting' op een rij zetten. De PvdA wil dat met deze maatregel de huur van een tochtig huis wordt verlaagd, zodat de bewoners hun hoge energierekening kunnen betalen.
Zo'n tochtkorting is volgens PvdA-Kamerlid Joris Thijssen een "noodzakelijke pleister voor mensen die nu moeten kiezen tussen koken of stoken." De kabinetsplannen zijn erop gericht alle huizen te verduurzamen. Als het eenmaal zover is, is de maatregel niet meer nodig, zei Thijssen. Hij tekende daar meteen bij aan dat dat nog een aantal jaar duurt.
De Jonge vindt het PvdA-voorstel weliswaar sympathiek, maar hij wil niet dat verhuurders door een verlaging van hun huurinkomsten minder geld overhouden voor investeringen in verduurzaming. "Het voorstel is niet van tafel, maar het moet aan een aantal randvoorwaarden voldoen, voordat ik het echt een goed idee vind", zei De Jonge tijdens het debat. Hij laat de Kamer rond begin juni weten of de voordelen van zo'n korting opwegen tegen de nadelen.
D66 vindt dat het kabinet meer regie moet voeren op de verduurzaming van woningen. Faissal Boulakjar riep de minister op dit jaar een nationaal isolatie-offensief te beginnen om "flinke stappen" te zetten bij het grootschalig isoleren van woningen en gebouwen. Volgens De Jonge kan het niet sneller. Daarnaast heeft het kabinet "zo'n beetje alles wat je kunt bedenken" aan maatregelen klaargezet "om de betaalbaarheid van verduurzaming te bevorderen." Het is volgens hem wel zaak om ervoor te zorgen dat "het landt bij de mensen die er het meest om staan te springen."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
56 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
13 uur geleden