De Jonge: dragen mondkapjes is een advies
DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge wil inhoudelijk niet ingaan op de aankondigingen van supermarkten en andere winkels dat zij klanten die geen mondkapjes dragen, toch gewoon toelaten. "Het is vooralsnog een advies", benadrukte hij dinsdagochtend in een eerste reactie.
"Er geldt een advies voor het winkelend publiek om een mondkapje te dragen. Maar het is vooralsnog een advies. We vragen eerst advies aan het OMT en op basis daarvan zullen wij een besluit nemen."
Het kabinet gaf maandag winkels in de veiligheidsregio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het advies om klanten mondkapjes te laten dragen in verband met de hoge besmettingsaantallen hier. Het is geen verplichting, maar winkeliers mogen klanten wel weigeren die geen mondkapje dragen.
De supermarktbranche liet een dag later weten klanten zonder mondkapje de komende tijd gewoon binnen te laten. De sector wil discussie aan de deur voorkomen. Ook in de winkels van HEMA kunnen mensen zonder mondbescherming naar binnen, liet het bedrijf weten. Het personeel moet wel een mondmasker gaan dragen.
Advies volgende week binnen
Volgens De Jonge was het het gezien de snel oplopende besmettingen de tijd om het OMT opnieuw te vragen over het gebruik van mondkapjes. Het advies wordt volgende week verwacht. Eerder voelden de deskundigen en wetenschappers in dit orgaan weinig voor het inzetten van het mondkapje, behalve in het openbaar vervoer.
Het OMT is verdeeld over het gebruik van het mondkapje. Dat blijkt uit het laatste advies van het OMT dat dinsdag is gepubliceerd.
Het kabinet wil een algemeen advies over het gebruik van mondkapjes "en daarin het advies van het Redteam om meer gebruik te maken van mondkapjes, te betrekken". Het Red Team vindt dat het mondkapje een rol moet spelen in de bestrijding van corona. Daarbij moet gekeken worden naar openbare ruimtes waar geen afstand gehouden kan worden.
Het Red Team is een onafhankelijke expertgroep gericht op preventie en bestrijding van het coronavirus. Hierin zit onder anderen Xander Koolman van de Vrije universiteit en Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur IGZ.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
10 uur geleden