De Jonge: dragen mondkapjes is een advies
DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge wil inhoudelijk niet ingaan op de aankondigingen van supermarkten en andere winkels dat zij klanten die geen mondkapjes dragen, toch gewoon toelaten. "Het is vooralsnog een advies", benadrukte hij dinsdagochtend in een eerste reactie.
"Er geldt een advies voor het winkelend publiek om een mondkapje te dragen. Maar het is vooralsnog een advies. We vragen eerst advies aan het OMT en op basis daarvan zullen wij een besluit nemen."
Het kabinet gaf maandag winkels in de veiligheidsregio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het advies om klanten mondkapjes te laten dragen in verband met de hoge besmettingsaantallen hier. Het is geen verplichting, maar winkeliers mogen klanten wel weigeren die geen mondkapje dragen.
De supermarktbranche liet een dag later weten klanten zonder mondkapje de komende tijd gewoon binnen te laten. De sector wil discussie aan de deur voorkomen. Ook in de winkels van HEMA kunnen mensen zonder mondbescherming naar binnen, liet het bedrijf weten. Het personeel moet wel een mondmasker gaan dragen.
Advies volgende week binnen
Volgens De Jonge was het het gezien de snel oplopende besmettingen de tijd om het OMT opnieuw te vragen over het gebruik van mondkapjes. Het advies wordt volgende week verwacht. Eerder voelden de deskundigen en wetenschappers in dit orgaan weinig voor het inzetten van het mondkapje, behalve in het openbaar vervoer.
Het OMT is verdeeld over het gebruik van het mondkapje. Dat blijkt uit het laatste advies van het OMT dat dinsdag is gepubliceerd.
Het kabinet wil een algemeen advies over het gebruik van mondkapjes "en daarin het advies van het Redteam om meer gebruik te maken van mondkapjes, te betrekken". Het Red Team vindt dat het mondkapje een rol moet spelen in de bestrijding van corona. Daarbij moet gekeken worden naar openbare ruimtes waar geen afstand gehouden kan worden.
Het Red Team is een onafhankelijke expertgroep gericht op preventie en bestrijding van het coronavirus. Hierin zit onder anderen Xander Koolman van de Vrije universiteit en Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur IGZ.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
11 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op verschillende plekken in Nederland is brand uitgebroken door blikseminslag. In het hele land geldt code oranje vanwege zware onweersbuien, die gepaard gaan met bliksem.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een concert van Lil Kleine in het Olympisch Stadion in Amsterdam is zaterdagavond voortijdig gestopt wegens het slechte weer. Een bezoeker van het concert heeft dat laten weten aan het ANP.
9 uur geledenUTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
11 uur geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
11 uur geleden