De Jonge: dragen mondkapjes is een advies
DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge wil inhoudelijk niet ingaan op de aankondigingen van supermarkten en andere winkels dat zij klanten die geen mondkapjes dragen, toch gewoon toelaten. "Het is vooralsnog een advies", benadrukte hij dinsdagochtend in een eerste reactie.
"Er geldt een advies voor het winkelend publiek om een mondkapje te dragen. Maar het is vooralsnog een advies. We vragen eerst advies aan het OMT en op basis daarvan zullen wij een besluit nemen."
Het kabinet gaf maandag winkels in de veiligheidsregio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het advies om klanten mondkapjes te laten dragen in verband met de hoge besmettingsaantallen hier. Het is geen verplichting, maar winkeliers mogen klanten wel weigeren die geen mondkapje dragen.
De supermarktbranche liet een dag later weten klanten zonder mondkapje de komende tijd gewoon binnen te laten. De sector wil discussie aan de deur voorkomen. Ook in de winkels van HEMA kunnen mensen zonder mondbescherming naar binnen, liet het bedrijf weten. Het personeel moet wel een mondmasker gaan dragen.
Advies volgende week binnen
Volgens De Jonge was het het gezien de snel oplopende besmettingen de tijd om het OMT opnieuw te vragen over het gebruik van mondkapjes. Het advies wordt volgende week verwacht. Eerder voelden de deskundigen en wetenschappers in dit orgaan weinig voor het inzetten van het mondkapje, behalve in het openbaar vervoer.
Het OMT is verdeeld over het gebruik van het mondkapje. Dat blijkt uit het laatste advies van het OMT dat dinsdag is gepubliceerd.
Het kabinet wil een algemeen advies over het gebruik van mondkapjes "en daarin het advies van het Redteam om meer gebruik te maken van mondkapjes, te betrekken". Het Red Team vindt dat het mondkapje een rol moet spelen in de bestrijding van corona. Daarbij moet gekeken worden naar openbare ruimtes waar geen afstand gehouden kan worden.
Het Red Team is een onafhankelijke expertgroep gericht op preventie en bestrijding van het coronavirus. Hierin zit onder anderen Xander Koolman van de Vrije universiteit en Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur IGZ.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
50 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
22 uur geleden