Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

De Jonge: dragen mondkapjes is een advies

De Jonge: dragen mondkapjes is een advies

DEN HAAG (ANP) - Zorgminister Hugo de Jonge wil inhoudelijk niet ingaan op de aankondigingen van supermarkten en andere winkels dat zij klanten die geen mondkapjes dragen, toch gewoon toelaten. "Het is vooralsnog een advies", benadrukte hij dinsdagochtend in een eerste reactie.

"Er geldt een advies voor het winkelend publiek om een mondkapje te dragen. Maar het is vooralsnog een advies. We vragen eerst advies aan het OMT en op basis daarvan zullen wij een besluit nemen."

Het kabinet gaf maandag winkels in de veiligheidsregio's Amsterdam, Rotterdam en Den Haag het advies om klanten mondkapjes te laten dragen in verband met de hoge besmettingsaantallen hier. Het is geen verplichting, maar winkeliers mogen klanten wel weigeren die geen mondkapje dragen.

De supermarktbranche liet een dag later weten klanten zonder mondkapje de komende tijd gewoon binnen te laten. De sector wil discussie aan de deur voorkomen. Ook in de winkels van HEMA kunnen mensen zonder mondbescherming naar binnen, liet het bedrijf weten. Het personeel moet wel een mondmasker gaan dragen.

Advies volgende week binnen

Volgens De Jonge was het het gezien de snel oplopende besmettingen de tijd om het OMT opnieuw te vragen over het gebruik van mondkapjes. Het advies wordt volgende week verwacht. Eerder voelden de deskundigen en wetenschappers in dit orgaan weinig voor het inzetten van het mondkapje, behalve in het openbaar vervoer.

Het OMT is verdeeld over het gebruik van het mondkapje. Dat blijkt uit het laatste advies van het OMT dat dinsdag is gepubliceerd.

Het kabinet wil een algemeen advies over het gebruik van mondkapjes "en daarin het advies van het Redteam om meer gebruik te maken van mondkapjes, te betrekken". Het Red Team vindt dat het mondkapje een rol moet spelen in de bestrijding van corona. Daarbij moet gekeken worden naar openbare ruimtes waar geen afstand gehouden kan worden.

Het Red Team is een onafhankelijke expertgroep gericht op preventie en bestrijding van het coronavirus. Hierin zit onder anderen Xander Koolman van de Vrije universiteit en Wim Schellekens, oud-hoofdinspecteur IGZ.

Meer uit Binnenland

OM eist levenslang tegen verdachte genocide Rwanda

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda.

10 minuten geleden
Twee slachtoffers ongeluk Zeeuwse Vogelwaarde nog in ziekenhuis

VOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.

43 minuten geleden
Hardenberg legt nieuwe dwangsom op omdat azc nog open is

HARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.

1 uur geleden
OM in cassatie in zaak over dodelijke aanvaring Waddenzee

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.

1 uur geleden
NS zet minder treinen in vanwege hitte komende dagen

UTRECHT (ANP) - NS laat vanaf woensdag op een aantal trajecten minder treinen rijden vanwege de verwachte hitte. Bij temperaturen van rond de 30 graden of hoger kunnen treinonderdelen oververhit raken, legt de vervoerder uit. Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden. Door de komende dagen minder treinen te laten rijden hoopt NS eventuele problemen beter op te kunnen vangen.

1 uur geleden
Verhoogd risico op natuurbrand in zeven veiligheidsregio's

DEN HAAG (ANP) - In 7 van de 25 veiligheidsregio's geldt een verhoogd risico op natuurbranden. Dat is te zien op een kaart die de brandweer bijhoudt. De waarschuwing geldt in alle Noord-Hollandse veiligheidsregio's. In twee Zuid-Hollandse en een Limburgse veiligheidsregio geldt ook fase 2.

1 uur geleden
OM eist 2 jaar cel tegen 2 vrouwen voor zware kindermishandeling

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag twee jaar gevangenisstraf geëist tegen twee vrouwen vanwege zware kindermishandeling in Utrecht. Volgens het OM heeft Karlijn van R. (37) haar minderjarige zoon en dochter stelselmatig mishandeld. Een vriendin van haar, Chantal S. (42), ziet de officier als medeplichtige.

1 uur geleden