De Jonge: corona heeft ons geleerd wat schaarste in de zorg is
DEN HAAG (ANP) - De coronacrisis "heeft ons geleerd wat schaarste is" in de zorg. Dat zei minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) donderdag in het debat over zijn begroting voor komend jaar. "Dat zijn we helemaal niet zo gewend in ons landje."
De ic-zorg in Nederland werd in de coronacrisis snel opgeschaald, maar "daar zijn grenzen aan", aldus De Jonge. En de schaarste van personeel zal in de toekomst toenemen. De stijgende kosten zijn een probleem waar een oplossing voor moet worden gevonden, maar de beschikbaarheid van personeel is een nog groter knelpunt.
"We worden steeds ouder. Wat we uitgeven aan de zorg gaat omhoog. Dit terwijl de echte vergrijzing nog moet beginnen." De houdbaarheid, toegankelijkheid en betaalbaarheid van het systeem komt volgens de minister in gevaar als er geen fundamentele keuzes worden gemaakt over bijvoorbeeld het aantal spoedeisende hulpposten, en meer gespecialiseerde ziekenhuizen, of de manier waarop de ouderenzorg en verpleeghuizen in Nederland zijn ingericht.
Meer geld voor salarissen
SP-Kamerlid Maarten Hijink hekelt de grote uitstroom van zorgpersoneel, en vindt dat er meer kan worden gedaan om mensen voor de zorg te behouden, als er bijvoorbeeld meer geld komt voor salarissen. De Jonge erkende dat het niet goed lukt om iedereen vast te houden, wat volgens hem met verschillende dingen te maken heeft. "Salaris is daar ook een component in", aldus de zorgminister.
Volgens PVV-Kamerlid Fleur Agema is De Jonge schuldig aan de afbraak van de zorg. "Er is toch iets ernstig mis met de capaciteit op de ic", zei Agema. Ze doelde daarmee op de mogelijke nieuwe maatregelen tegen de coronacrisis waarover het OMT donderdag spreekt. Er liggen namelijk weer meer coronapatiënten in het ziekenhuis. Maar volgens De Jonge gaat het niet alleen over extra ic-bedden. "Je wilt ook dat de reguliere zorg doorgaat." Daarnaast zijn maatregelen mogelijk nodig om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
1 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geleden