Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

De Jonge blijft erbij: 1,5 meter afstand nodig tot half augustus

De Jonge blijft erbij: 1,5 meter afstand nodig tot half augustus

DEN HAAG (ANP) - De 1,5 meter afstand blijft zeker tot half augustus overeind, juist om mensen te beschermen die zich nog niet konden laten vaccineren. In de Tweede Kamer klinkt donderdag de roep van onder meer D66 en PVV om deze basismaatregel nu al los te laten of in ieder geval een paar weken eerder. Maar demissionair zorgminister Hugo de Jonge vindt dat niet verstandig en houdt vast aan de 1,5 meter. Hij volgt daarmee het advies van de deskundigen in het Outbreak Management Team (OMT).

"Half augustus is een nieuw weegmoment, tegen die tijd kunnen alle volwassenen die dat willen, ingeënt zijn en is meer duidelijk over de verspreiding en gevolgen van de nieuwe Delta-variant", zegt De Jonge. Een eerste prik beschermt al redelijk tegen het coronavirus, maar een tweede prik is volgens hem heel belangrijk voor een betere bescherming. Mensen kunnen anders nog steeds ziek worden en gezondheidsschade oplopen, ook al komen ze niet in het ziekenhuis terecht. "Niet gevaccineerden moeten zich tot die tijd in het openbare leven beschermd weten, en met hen moeten we solidair zijn", vindt hij.

De Jonge denkt dat veel mensen proberen afstand te houden, maar heeft net als veel Kamerleden niet de illusie dat iedereen de regel opvolgt. Toch is het in zijn ogen belangrijk om de 1,5 meter als norm te handhaven. Mensen zijn er dan ook nog op aan te spreken. Gevaccineerden uitzonderen van de 1,5 meter is volgens hem evenmin mogelijk, omdat niet helder is wie is gevaccineerd en het dus niet handhaafbaar is. Het is bovendien lastiger om een maatregel weer in te voeren als die eerst is afgeschaft. "Voor half augustus weten we waar we aan toe zijn, maar daarna niet", zegt de minister.

Bloedfanatiek

De Jonge zei dat hij "bloedjefanatiek" is om te komen tot een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad. Hij denkt dat uiteindelijk 15 procent van de volwassenen zich niet laat vaccineren en dat bij 5 procent het vaccin niet werkt. Dat betekent dat een flink deel van de bevolking nog steeds vatbaar is voor het coronavirus, stelt de minister. Het risico bestaat dat bij een opleving in het najaar weer meer mensen in het ziekenhuis terechtkomen, zodat de reguliere zorg weer in het gedrang komt, waarschuwde de minister.

In het najaar zal volgens hem pas duidelijk worden in hoeverre gevaccineerden zelf nog het virus kunnen overdragen, hoe lang de vaccins bescherming bieden en of ze genoeg beschermen tegen de nieuwe virusvarianten. Ook zal na de vakantie pas te zien zijn in welke mate de vakantiegangers het virus en varianten mee terugnemen uit het buitenland. De Jonge vindt het "een reëel scenario" dat er een opleving komt in het aantal besmettingen maar kan een "een donker scenario" - meer ziekenhuisopnamen - niet voorspellen.

Meer uit Binnenland

Honderden deelnemers bij stille tocht na fataal ongeluk Zeeland

AXEL (ANP) - Vele honderden mensen lopen zondagavond mee in een stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in het Zeeuwse Vogelwaarde. De tocht begon om 19.00 uur in Axel, in de gemeente Terneuzen, met een moment van stilte. De slachtoffers waren leerlingen en begeleiders van een basisschool uit de plaats. Onder de deelnemers aan de stoet zijn burgemeester Franc Weerwind en commissaris van de Koning Hugo de Jonge.

2 uur geleden
Honderden supporters op fanfeest bij Dallas Stadium

ARLINGTON (ANP) - Honderden supporters van het Nederlands elftal hebben zich verzameld bij de Road to Six Flags Street bij het Choctaw Stadium in Arlington. Daar brengen Yuki, FeestDJRuud en Yves Berendse de fans in de stemming voor het eerste duel van Oranje op het WK voetbal met Japan, dat om 22.00 uur Nederlandse tijd in het Dallas Stadium begint.

3 uur geleden
Woningcorporatie: volledig herstel flat Osdorp kan nog even duren

AMSTERDAM (ANP) - Woningcorporatie Stadgenoot heeft de afgelopen dagen al veel noodreparaties verricht aan de flat in Amsterdam, waar deze week een explosie was, maar volledig herstel kost nog enige tijd. "In de komende weken tot maanden voeren wij het definitieve herstel uit. Dit kan wat langer duren", aldus Stadgenoot.

7 uur geleden
Grote stroomstoring in delen van Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - In delen van Rotterdam is zondag de stroom uitgevallen. Er is een storing in een transformatorstation, meldt een woordvoerster van netbeheerder Stedin. Het gaat om 19.338 aansluitingen, vooral ten zuiden van de Maas. Monteurs zijn bezig de problemen op te lossen, zegt de woordvoerster. Stedin verwacht de storing tussen 15.30 uur en 16.00 uur te hebben verholpen.

9 uur geleden
Stille tocht in Zeeuwse Axel gaat zondagavond door

AXEL (ANP) - De stille tocht voor de slachtoffers van het fatale ongeluk in Zeeland gaat door. Dat laat een woordvoerder van de gemeente Terneuzen zondagochtend weten. De slachtoffers waren leerlingen of begeleiders van een school uit de plaats Axel, die binnen de gemeente ligt. Daar is de stille tocht.

10 uur geleden
Weer lege stoelen als stil protest bij Russische ambassade

DEN HAAG (ANP) - Net als voorgaande jaren zet de Werkgroep Waarheidsvinding MH17 zondag 298 lege stoelen tegenover de Russische ambassade in Den Haag. Elke stoel vertegenwoordigt een slachtoffer van de in 2014 neergeschoten vlucht MH17. Het toestel, onderweg van Amsterdam naar Maleisië, werd boven het oosten van Oekraïne neergehaald door pro-Russische separatisten.

11 uur geleden
Schadebedrag na rellen Wijk bij Duurstede nog niet bekend

WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - De kapotte ramen van het gemeentehuis in Wijk bij Duurstede zijn verstevigd en de plek is opgeruimd en schoongemaakt, meldt een gemeentewoordvoerder zondag. Het gemeentehuis werd vrijdagavond belaagd door relschoppers en er werden veel vernielingen aangericht. Volgens de woordvoerder is er aangifte van gedaan. Een schadebedrag is nog niet bekend.

12 uur geleden