De 538 Ochtendshow wint Gouden RadioRing
HILVERSUM (ANP) - Het radioprogramma De 538 Ochtendshow van Radio 538 heeft de Gouden RadioRing gewonnen. Makers Tim Klijn, Niels van Baarlen en Rick Romijn kregen de prijs donderdagavond overhandigd in De Vorstin in Hilversum.
De ochtendshow van Radio 538 bestaat nog maar ruim een halfjaar in de huidige vorm. Eerder werd de show gemaakt door Wietze de Jager en Klaas van der Eerden maar zij besloten vorig voorjaar al na een paar maanden te stoppen. Klijn, Van Baarlen en Romijn kwamen vervolgens over van Radio Veronica om het tijdslot over te nemen. De laatste twee wonnen al eerder de RadioRing als onderdeel van het team van Edwin Evers' Evers Staat Op, voor het laatst in 2018. Dat was ook de laatste keer dat een programma van Radio 538 genomineerd werd voor de RadioRing.
Naast De 538 Ochtendshow waren de programma's Q-middagshow met Domien Verschuuren (Qmusic), The Friday Move (BNR Nieuwsradio), Jan-Willem Start Op! (NPO Radio 2/BNNVARA) en Kinkstart (KINK) genomineerd. Vorig jaar ging de prijs naar Somertijd van Radio 10.
SLAM!
Voor Klijn was het dubbel feest want eerder op de avond won hij ook de RadioRing voor beste presentator. In het verleden wonnen Edwin Evers, Gerard Ekdom (driemaal) en Rob van Someren ook in hetzelfde jaar de Gouden RadioRing én de prijs voor beste radiomaker.
De Gouden RadioRing werd dit jaar voor de achttiende keer uitgereikt. Donderdag viel ook Door de ogen van de Koning in de prijzen als winnaar van de RadioRing voor beste podcast. De Marconi Award voor Aanstormend Talent werd gewonnen door Jan van Poppel (NPO Klassiek/NPO Radio 1). SLAM! ging naar huis met de Marconi Award voor Beste Zender. Ghislaine Plag, tot december jarenlang de stem van het NPO Radio 1-programma Spraakmakers, nam eerder deze maand al de Marconi Oeuvre Award in ontvangst.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
18 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
20 uur geleden