Dassen: Volt niet happig om met VVD en NSC in coalitie te gaan
DEN HAAG (ANP) - Als de VVD en Nieuw Sociaal Contract (NSC) na de verkiezingen bij Volt aankloppen om aan te schuiven in een coalitie, dan zal die partij "daar niet heel happig op zijn". Dat zei lijsttrekker van de pro-Europese partij Laurens Dassen donderdag bij BNR. De opstelling van de partij van Pieter Omtzigt over Europa strookt niet met de ideeën van Volt en wat betreft vluchtelingenopvang botst de partij met zowel NSC als VVD, zegt hij.
"Als je kijkt naar Nieuw Sociaal Contract en hun Europa-paragraaf, dan is wat zij willen precies het tegenovergestelde. Zij willen jaren terug in de tijd. Zij willen zorgen dat nationale parlementen allemaal weer een veto krijgen. Ja, dan wordt Europese samenwerking nog stroperiger, moeilijker. Dan krijgen we helemaal niks meer voor elkaar", aldus Dassen.
Ook wat betreft migratie zit "Pieter Omtzigt er totaal anders in dan wij. Wij willen een humanere Europese opvang. Hij wil een beperking op 50.000 migranten, waarvan ik me afvraag hoe dat überhaupt mogelijk is."
FVD en PVV
Wat Volt betreft "is er geen getal. Het gaat erom; hoe richt je het systeem in. De manier waarop we dat in Nederland kunnen doen voor de mensen die hier zijn, is de spreidingswet een mogelijkheid." Dassen merkt op dat de VVD daar tegen is en dat die partij ook voor een Europees asiel- en migratiepakket ging liggen. Verder vindt hij dat "de grondoorzaken" van migratie moeten worden aangepakt en dat daarvoor meer ontwikkelingsgeld beschikbaar komt. "Tja, daar is de VVD ook tegen. Dus ook daar vinden we elkaar niet."
Partijen die Volt uitsluit zijn FVD en PVV omdat zij volgens Dassen antirechtsstatelijk of antidemocratisch zijn. Wel "ligt het voor de hand" dat de partij zou willen samenwerken met "partijen zoals D66 of GroenLinks-PvdA", zei de voorman.
Volt heeft twee zetels in de Tweede Kamer. Bij de laatste peiling van I&O Research stond de partij op vijf zetels, bij Ipsos op drie. Bij de komende Kamerverkiezingen mikt Dassen op zes zetels, zei hij bij BNR.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
38 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
19 uur geleden