Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Danone verhoogt prijzen vanwege duurdere melk en verpakkingen

Danone verhoogt prijzen vanwege duurdere melk en verpakkingen

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Danone heeft de prijzen van zijn producten verhoogd en verwacht komende tijd nog meer prijsverhogingen door te voeren. De Franse voedingsmiddelengigant moet zelf vanwege onder meer de inflatie meer betalen voor melk en verpakkingen en berekent die kosten door aan klanten. Danone gaat binnenkort ook de prijs van onder andere flesjes water verhogen.

Het bedrijf, dat onder meer yoghurt en het kindertoetje Danoontje produceert, verwacht dat de prijsstijgingen van onder meer grondstoffen zullen doorzetten en versnellen. "We verwachten in 2022 op zijn minst hetzelfde inflatieniveau als in 2021, en misschien zelfs nog hoger", zei de financiƫle topman Juergen Esser.

De omzet van Danone steeg in het derde kwartaal met 4 procent op vergelijkbare basis, waarbij onder meer afgestoten onderdelen niet zijn meegerekend. De hoeveelheid verscheepte producten daalde, dus de groei is alleen te danken aan hogere prijzen. Het Franse bedrijf boekte een kwartaalomzet van 6,2 miljard euro.

Danone waarschuwde dat de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen het bedrijf raken. Daarnaast wil het Franse concern de kosten terugbrengen, maar maakt nog niet duidelijk hoe.

Meer uit Financieel

Ngo: TotalEnergies betrokken bij oorlogsmisdaden in Mozambique

MOZAMBIQUE (ANP/AFP) - Een mensenrechtengroep heeft een juridische klacht ingediend tegen TotalEnergies, waarin het Franse energieconcern wordt beschuldigd van "medeplichtigheid aan oorlogsmisdaden" bij zijn gasproject in Mozambique. Het European Centre for Constitutional and Human Rights (ECCHR) richt zijn klacht op vermeende misstanden door soldaten van een gezamenlijke taskforce (JTF). Deze eenheid was ingezet om het terrein te beveiligen waar TotalEnergies actief is.

52 minuten geleden
Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

1 uur geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

1 uur geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

3 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

4 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

4 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

5 uur geleden