Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Danone sluit 2021 af met de sterkste omzetgroei in zeven jaar

Danone sluit 2021 af met de sterkste omzetgroei in zeven jaar

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Danone heeft 2021 afgesloten met de sterkste omzetgroei in het vierde kwartaal in zeven jaar tijd. Het Franse voedingsmiddelenconcern wist onder meer de inflatiedruk te compenseren door zijn prijzen voor flesjes water en yoghurtproducten te verhogen. Ook de prijsverhogingen door het bedrijf waren het hoogst in zeven jaar.

Veel producenten van voedsel en drank worden geteisterd door stijgende kosten van grondstoffen, verpakkingen en transport en waarschuwen voor een negatieve impact op de winstgevendheid. Zo denkt levensmiddelenconcern Unilever dat het twee jaar zal duren voordat de marge is hersteld en verklaarde bierbrouwer Heineken dat de ergste inflatie in tien jaar de koopkracht van consumenten onder druk zet. Volgens financieel bestuurder Juergen Esser van Danone staat 2022 dan ook vooral in het teken van "het vinden van het juiste prijsniveau om de verdere versnelde inflatie tegen te gaan".

Het bedrijf, dat onder meer Activia-yoghurt en het kindertoetje Danoontje produceert, zag de omzet in het vierde kwartaal met 6,7 procent groeien. Dat was meer dan analisten hadden verwacht. "Dit was een goede start voor de nieuwe topman van Danone", zei analist James Edwardes Jones van RBC in een reactie op de cijfers.

Moeilijke positie

Danone bevindt zich in een moeilijke positie omdat de groei van het aantal verscheepte producten sinds 2015 elk jaar is gedaald. En bij stijgende prijzen van consumentengoederen loopt het bedrijf het risico dat consumenten minder zullen kopen.

De terugkeer van de groei van de hoeveelheid verscheepte producten in het vierde kwartaal belooft volgens financieel topman Esser echter "veel goeds". "Dit is vooral goed nieuws in Noord-Amerika, waar we het grootste deel van onze portefeuille al hebben geprijsd." Danone heeft ook de prijzen in opkomende markten verhoogd. Europa is doorgaans een moeilijkere regio om de prijzen te verhogen.

Danone gaf geen prognose voor 2022. De nieuwe topman Antoine Bernard de Saint-Affrique, die sinds september aan het roer staat, zal op 8 maart de nieuwe strategie van het bedrijf presenteren. Voormalig topman Emmanuel Faber moest vorig jaar onder druk van de aandeelhouders het veld ruimen vanwege tegenvallende prestaties.

Meer uit Financieel

Hogere prijzen en nieuwe abonnees helpen Netflix aan meer winst

LOS GATOS (ANP) - Netflix heeft in de eerste drie maanden van het jaar de winst met bijna een kwart opgevoerd in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De streamingdienst, die onder andere met de serie Adolescence een grote hit heeft, profiteerde daarbij van de aanwas van nieuwe abonnees en hogere prijzen voor zijn diensten.

24 minuten geleden
UnitedHealth keldert op beurs in New York na kwartaalbericht

NEW YORK (ANP) - Beleggers in New York zijn donderdag geschrokken van het kwartaalbericht van zorgverzekeraar UnitedHealth Group. Aandelen van het bedrijf werden ruim een vijfde minder waard. Het zorgconcern trok zijn verwachtingen voor de rest van het jaar in omdat de zorgkosten veel harder opliepen dan eerder geraamd. UnitedHealth stelde daardoor zijn winstverwachting voor het hele boekjaar naar beneden bij, iets wat het bedrijf in ruim tien jaar niet heeft gedaan.

52 minuten geleden
Heinen kijkt naar bonusregels voor specialisten bij banken

DEN HAAG (ANP) - Minister Eelco Heinen (Financiën) kijkt of de bonusregels in de financiële sector wellicht versoepeld kunnen worden voor specialistisch personeel dat anders moeilijk te krijgen is. Het bonusplafond voor topbankiers en bestuurders, dat werd ingevoerd in de nasleep van de financiële crisis van 2008, laat hij wel ongemoeid. Dat schrijft de VVD-bewindsman aan de Tweede Kamer.

2 uur geleden
Moeder Bavaria verkoopt minder bier, maar houdt winst op peil

LIESHOUT (ANP) - Bierbrouwer Royal Swinkels, bekend van merken als Bavaria, Uiltje en La Trappe, had vorig jaar last van krimpende biermarkten in West-Europa. "Het slechte zomerweer in Europa heeft vermoedelijk tot een lagere bierconsumptie geleid, met name binnen het horecakanaal", schrijft het bedrijf in zijn donderdag verschenen jaarverslag.

3 uur geleden
Trump zegt zeker te zijn van sluiten handelsdeal met EU

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/DPA) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt er zeker van te zijn dat de Verenigde Staten en de Europese Unie een handelsdeal sluiten. "100 procent", zei hij bij een gesprek met de Italiaanse premier Giorgia Meloni.

4 uur geleden
Moederbedrijf AD en NU.nl krijgt er meer digitale abonnees bij

ANTWERPEN (ANP) - Mediaconcern DPG Media, het Belgische moederbedrijf van kranten als de Volkskrant en het AD, nieuwswebsite NU.nl en radiozender Qmusic, heeft er vorig jaar meer digitale abonnees bijgekregen. Daarbij ging het volgens het bedrijf goed met onder meer de radiozenders. Maar de kosten gingen ook omhoog, waardoor de bedrijfswinst licht afnam.

4 uur geleden
Staat steunt scheepsbouwer IHC opnieuw met miljoenen

DEN HAAG (ANP) - Scheepsbouwer Koninklijke IHC krijgt opnieuw financiële steun van de regering ter waarde van tientallen miljoenen euro's. Een financieringsprogramma waarmee het bedrijf in 2020 van een faillissement werd gered, loopt binnenkort af. Zonder nieuwe hulp uit Den Haag dreigt IHC alsnog om te vallen, schrijft minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) aan de Tweede Kamer.

4 uur geleden