D66'er Van Ginneken verlaat Twitter, dat 'samenleving gijzelt'
DEN HAAG (ANP) - Lisa van Ginneken, die namens D66 het woord voert op digitale onderwerpen in de Tweede Kamer, verlaat Twitter. Zij laat dat weten op het sociale mediaplatform. "Geprogrammeerde polarisatie", de negativiteit op het sociale medium en de invloed die tweets hebben op de journalistiek, leiden volgens Van Ginneken tot "een giftige mix die onze samenleving gijzelt".
"Het is genoeg geweest", schrijft het Kamerlid in een uitgebreide verklaring. Twitter is volgens haar "een plek waar mensen elkaar de maat nemen, negatief afschilderen en beledigen. Of erger. Een plek waar trollenlegers en haatbots actief zijn" en tegenstellingen vergroten. Van Ginneken, de eerste transgender vrouw in de Tweede Kamer, liet ook een reeks agressieve en transfobe tweets aan haar adres zien als voorbeeld.
D66 volgt Twitter al langer kritisch. Het platform zit in zwaar weer sinds het enkele weken werd overgenomen door Tesla-oprichter Elon Musk. Twitter wordt evenwel veel door journalisten en politici gebruikt. Van Ginneken zegt gewaarschuwd te zijn dat ze zonder Twitter minder zichtbaar is als politica. "Dat durf ik aan", aldus het Kamerlid. Bovendien zit ze wel nog op andere sociale media.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
28 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden