D66'er Van Ginneken verlaat Twitter, dat 'samenleving gijzelt'
DEN HAAG (ANP) - Lisa van Ginneken, die namens D66 het woord voert op digitale onderwerpen in de Tweede Kamer, verlaat Twitter. Zij laat dat weten op het sociale mediaplatform. "Geprogrammeerde polarisatie", de negativiteit op het sociale medium en de invloed die tweets hebben op de journalistiek, leiden volgens Van Ginneken tot "een giftige mix die onze samenleving gijzelt".
"Het is genoeg geweest", schrijft het Kamerlid in een uitgebreide verklaring. Twitter is volgens haar "een plek waar mensen elkaar de maat nemen, negatief afschilderen en beledigen. Of erger. Een plek waar trollenlegers en haatbots actief zijn" en tegenstellingen vergroten. Van Ginneken, de eerste transgender vrouw in de Tweede Kamer, liet ook een reeks agressieve en transfobe tweets aan haar adres zien als voorbeeld.
D66 volgt Twitter al langer kritisch. Het platform zit in zwaar weer sinds het enkele weken werd overgenomen door Tesla-oprichter Elon Musk. Twitter wordt evenwel veel door journalisten en politici gebruikt. Van Ginneken zegt gewaarschuwd te zijn dat ze zonder Twitter minder zichtbaar is als politica. "Dat durf ik aan", aldus het Kamerlid. Bovendien zit ze wel nog op andere sociale media.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
6 uur geleden